Grasimile si sanatatea

0

Surse de grasimiDe multa vreme nutritionisti si doctori spun ca o dieta saraca in grasimi este cheia scaderii in greutate, o metoda buna de a tine sub control colesterolul si de a preveni problemele de sanatate.

S-a ajuns la concluzia ca nu cantitatea de grasimi este cea mai importanta ci tipul de grasimi.

Grasimile rele cresc colesterolul si cresc riscul de aparitie al bolilor de inima, pe cand grasimile bune, cum ar fi omega 3, sunt esentiale sanatatii fizice si mentale.

Un drum la supermarket va confirma obsesia noastra pentru alimente cu un continut scazut de grasimi. Peste tot gasiti cipsuri gatite la cuptor, bomboane, inghetata, prajituri si torturi cu un continut scazut de grasimi.

Piata de produse cu un continut mic de grasimi a crescut foarte mult si asa a crescut si obezitatea in lume, deci aceasta dieta cu produse ce nu contin grasimi sau contin foarte putine nu functioneaza. Acest lucru se intampla datorita faptului ca aceste produse sunt de obicei bogate in glucide si astfel se inlocuieste un rau cu altul.

Produsele degresate seamana foarte mult cu cele cu un continut scazut in zaharuri care sunt inlocuite cu indulcitori. Probabil aceasta combinatie de produse ‘sanatoase’ a dus la cresterea numarului de persoane obeze. Degeaba consumam alimente ce contin putine grasimi si glucide dar mancam de doua ori mai mult decat ar trebui.

Lipidele impiedica de foarte multe ori acest lucru datorita senzatiei de satietate pe care o dau. Concluzia este ca nu trebuie sa eliminam lipidele ci doar sa mancam lipide bune si acestea trebuie sa reprezinte undeva la 15-30% din dieta noastra, nu mai mult.

Dupa cum am spus mai sus nu toate grasimile sunt rele. Rele sunt grasimile saturate si ce le trans si din cauza lor toate grasimile sunt considerate, in mod eronat, daunatoare organismului.

Grasimile bune va ajuta foarte mult sa va mentineti starea de spirit, starea de sanatate, ajuta sistemul imunitar, va ajuta impotriva oboselii si chiar va ajuta sa va pastrati silueta.

Din punctul de vedere al caloriilor toate grasimile sunt identice. Toate grasimile contin foarte multe calorii si deci consumate in cantitate mare nu sunt sanatoase, dar daca sunt cosumate grasimile bune astfel cat sa asigure intre 15 si 30 % din necesarul de calorii avem doar de castigat.

Avantaje ale consumului de grasimi bune:
- sunt o sursa importanta de energie si ajuta organismul sa absoarba vitaminele liposolubile;
- sunt importante pentru dezvoltarea fizica si intelectuala;
- ajuta sistemul imunitar;
- dau gust si aroma alimentelor;
- dau senzatia de satietate;
- sunt o sursa importanta de calorii pentru copii.

Va prezint pe scurt care sunt grasimile rele si care sunt cele bune. Puteti citi in detaliu despre ele accesand link-ul de la finalul articolului sau cele doua link-uri de mai jos.

Grasimi rele
- grasimile saturate (solide la temperatura camerei – din surse animale si cateva surse vegetale);
- grasimile hidrogenate si trans (uleiuri vegetale ce sunt supuse unui proces chimic numit hidrogenare).

Grasimi bune
- nesaturate (poli si mono) – lichide la temperatura camerei si se gasesc de obicei in peste, alune etc.
- omega 3, 6 etc. – sunt grasimi polinesaturate esentiale (nu pot fi sintetizate de organismul uman).

Grasimile bune pot deveni rele daca: sunt incalzite, expuse la lumina sau oxigen. De exemplu uleiul din seminte de in se tine la rece si intr-o sticla opaca. Nu consumati uleiuri, seminte sau nuci ce au un gust ranced sau amarui.

Concluzia este ca trebuie sa consumam grasimi, dar nu grasimi saturate, hidrogenate si trans.

De exemplu grasimile trans ar trebui sa reprezinte maxim 1% din dieta noastra (la o dieta de 2000 calorii ar trebui sa consumam maxim 2 grame).

Trebuie sa fiti foarte atenti la alimentele pe care le consumati si sa nu credeti tot ce se scrie pe eticheta sau ce se spune in reclama. Cititi ce ingrediente are produsul respectiv si astfel va puteti da seama daca reclama incearca sa va induca in eroare sau nu.

De exemplu, am vazut foarte multe reclame la margarina in care se spune ca este foarte sanatoasa, contine doar uleiuri vegetale, foarte multe vitamine etc. Ceea ce nu spun este ca margarina contine foarte multi aditivi alimentari (E-uri) si foarte multe grasimi trans sau hidrogenate si contine acelasi numar de calorii ca untul (un caz clar de inducere in eroare). Parerea mea este ca mai bine consumati unt decat margarina.

O alta pacaleala este cea cu produsele de genul margarina si maioneza light. Acestea contin si mai multe E-uri si diferenta de calorii nu conteaza pentru ca in unele cazuri este foarte mica, iar daca diferenta este mare binele pe care il face lipsa grasimilor este compensat de raul facut de plusul de E-uri si de lipsa de gust.

Asa ca, in cazul margarinei, mai bine consumati unt, iar in cazul maionezei, daca tot cumparati, alegeti varianta integrala si nu pe cea light si incercati sa consumati cat mai putina. In cazul maionezei cred ca cea mai buna varianta este cea a maionezei facuta in casa.

Acestea sunt doar doua exemple, dar va asigur ca daca va uitati prin magazine veti vedea foarte multe cazuri.

Retineti: daca scrie pe eticheta ca produsul contine grasimi hidrogenate sau partial hidrogenate inseamna ca nu este sanatos. Alegerea de a cumpara sau nu este a dumneavoastra, iar ideea este ca dintre doua sau mai multe rele sa alegeti raul cel mai mic.

Articole din aceasta serie:
- Colesterol bun VS colesterol rau
- Omega 3
- Cum sa ocolim grasimile rele?
- Cum sa nu ratam grasimile bune?

Surse folosite pentru realizarea acestei serii de articole:
www.hsph.harvard.edu
www.heart.org
www.umm.edu
www.choosemyplate.gov

Print Friendly
advert

Niciun comentariu

Spune-ti parerea


7 × seven =

Abonează-te la Newsletter pentru a nu rata ultimele articole publicate pe CeSăMâncăm.ro

Introduceţi adresa de e-mail

Adresa de e-mail trebuie confirmată! Veți primi un e-mail de activare de la FeedBurner Email Subscriptions.