Catechine

0

Aproximativ 30% din greutatea totală a frunzelor de ceai este reprezentată de antioxidanți. Mare parte din cantitatea de antioxidanți este constituită din compuşi numiţi catechine. Acesti compuşi fac parte dintr-o categorie mai mare de substanţe benefice numite flavonoide.

Exista cinci tipuri principale de catechine:
- catechină;
- epicatechină (EC);
- epigalocatechină (EGC);
- epicatechin galat (ECG);
- epigalocatechin 3 galat (EGCG).

Deși toate catechinele au proprietăți similare EGCG este cea mai puternică.

surse de catechineEfectele benefice ale catechinelor
Catechinele sunt substanțe foarte eficiente în prevenirea cancerului. Acestea acționează prin diferite mecanisme ce conduc la inhibarea dezvoltării celulelor canceroase.

De exemplu, consumul de ceai verde scade riscul de cancer hepatic prin diminuarea efectelor negative ale toxinelor produse de consumul de alcool și fumat.

În ceea ce privește tratarea cancerului cu ajutorul acestor substanțe s-a observat că acestea sunt ineficiente și că uneori împiedică acțiunea medicamentelor convenționale.

Catechinele nu sunt eficiente în tratarea cancerului și din cauza faptului că până în momentul pătrunderii în organul afectat 50% din cantitate este sub formă metilată (o formă mai puțin activă).

De asemenea, datorită proprietăților antioxidante acestea împiedică oxidarea celulelor canceroase și astfel diminuează efectele medicamentelor.

Catechinele sunt foarte importante și pentru reducerea nivelului de colesterol și pentru sănătatea sistemului cardiovascular în general (facilitează dilatarea vaselor de sânge).

Acești antioxidanți interacționează cu alți compuși cu rol antioxidant crescând activitatea acestora (quercetina, vitamina C etc.).

Catechinele cresc activitatea organismului și astfel pot ajuta la menținerea siluetei.

Exces – efecte adverse
Doze mari de catechine (din suplimente alimentare) produc diaree și stări puternice de greață.

Catechinele, în special EGCG, inhibă absorbția fierului și pot cauza carență de fier. Din această cauză este indicat să consumați ceai verde între mese și nu imediat înainte sau după masă (o ora înainte de masă, o ora și jumătate după).

Cantitatea maximă admisă este de 4.2 g – o singura doză pe zi și maxim 1 gram de trei ori pe zi. Doze mai mari pot produce afecțiuni grave la nivelul sistemului digestiv și la nivelul organelor interne (ficat, rinichi).

Au fost observate efecte adverse și la doze cuprinse între 0.4-08 g / doza / zi (greață, diaree).

Surse de catechine

Aliment

 Catechina mg/100g

Epicatechina (EC) mg/100 g

EGC, ECG, EGCG   mg/100 g

Mere 0.9 6.1 0.6
Mure 37.1 4.7 0.8
Struguri negri 10.1 8.7 2.8
Ceai negru (lichid) 1.5 2.1 23.1
Ceai verde (lichid) 2.6 8.3 114.3
Cireșe 1.3 7.0 0.4
Cacao 0 26.2 0
Ciocolată neagră 12.0 41.5 0
Ciocolată cu lapte 2.1 6.3 0
Pere 0.3 3.8 0.8
Zmeură 1.6 4.1 1
Vin roșu 7.0 3.3 0.1

Din tabelul de mai sus se poate observa că ceaiul verde conduce detașat în ceea ce privește conținutul de catechine (catechins). O altă sursă bună este ghimbirul. Problema este ca acești compuși, din cauza structurii lor, sunt absorbiți pasiv la nivelul intestinelor ceea ce conduce la o absorbție foarte scăzută (1.68% în cazul oamenilor).

De asemenea, există și o rată foarte mare de descompunere a catechinelor de către anumite enzime. Atunci când s-a utilizat piperină (o substanță extrasă din piperul negru) împreună cu catechine, enzimele au fost inhibate și astfel a crescut biodisponibilitatea catechinelor.

Catechinele sunt inactivate foarte repede de o enzima numită catecol-o-metiltransferază, însă este interesant faptul că acestea pot funcționa și ca inhibitor pentru enzimă.

Evitați suplimentele care conțin extras de ceai verde pentru că acestea pot fi foarte concentrate și pot produce efecte adverse serioase.

Pentru a obține un plus de antioxidanți încercați să consumați două – trei cești de ceai pe zi (dacă îl tolerați bine).

Surse
nutition.org
ucdavis.edu
examine.com

Print Friendly
advert

Niciun comentariu

Spune-ți părerea


6 × = patruzeci doi

Abonează-te la Newsletter pentru a nu rata ultimele articole publicate pe CeSăMâncăm.ro

Introduceţi adresa de e-mail

Adresa de e-mail trebuie confirmată! Veți primi un e-mail de activare de la FeedBurner Email Subscriptions.

and last modified on December 29th, 2016 at 15:12,