Cătina și uleiul de cătină – efecte și contraindicații

0

Cătina (hippophae rhamnoides) este un arbust ce crește în general în zonele de deal și munte, însă acesta se adaptează foarte bine și la o altitudine mai mică.

În trecut, a fost utilizată în principal pentru prevenirea / tratarea afecțiunilor cardiovasculare, însă studii recente au arătat că este o plantă ce poate avea multe efecte benefice asupra organismului, în special din cauza conținutului ridicat de antioxidanți.

În acest articol vom prezenta efectele consumului de fructe, suc, ulei, frunze și suplimente produse din cătină.

fructe de catina

Efectele benefice ale cătinei
După cum am menționat anterior, mare parte din efectele cătinei se datorează conținutului mare de antioxidanți.

Astfel, deși nu conține substanțe bine cercetate unice, aceasta este o sursă bună de flavonoizi, în special cu o structră asemănătoare cu cea a quercetinei și kaempferolului.

Mai conține și rutină, miricetină, zeaxantină, neoxantină, luteină, beta-caroten, catechină, epicatechină, galocatechină și epigalocatechină.

Alte substanțe importante conținute de cătină sunt: calciu, seleniu, fier, acid pantotenic (vitamina B5), vitaminele B1, B2, B6, nicotinamidă (vitamina B3), vitamina B9 (acid folic), vitamina H (biotina), vitamina E și o cantitate foarte mare de vitamina C.

În ceea ce privește uleiul de cătină, acesta conține următorii acizi grași: linoleic, α-linoleic, oleic, palmitic, stearic și vaccenic.

Principalele efecte benefice ale cătinei (fructe și/sau ulei), conform dovezilor preliminare, sunt: neuroprotector (extract), inhibarea distrugerii celulelor cardiace (uleiul de cătină), anticoagulant (fruct și ulei), protejează ficatul de stresul oxidativ (fructe), atenuează efectele adverse produse de altitudine ridicată (se pare că acest efect este produs de quercetină, antioxidant ce se mai găsește și în moringa oleifera, sunătoare, ghimbir, fructe de soc, ginkgo biloba), antiulceros (uleiul are acest efect – rezultatele au fost obținute pe animale), anticancerigen (fruct) și antimicrobian.

Uleiul de cătină reduce simptomele în cazul ochilor uscați. Doza utilizată este de două grame pe zi.

De asemenea, suplimentarea orală (50 mg / kg corp / zi, timp de șase săptămâni) protejează pielea de efectele dăunătoare ala radiațiilor UV.

În plus, uleiul grăbește vindecarea rănilor, inclusiv în cazul arsurilor. Totuși, testele au fost efectuate pe animale și nu există studii pe oameni.

Cătina (fructele) nu este eficientă în prevenirea răcelii și nici nu scurtează perioada în care sunt prezente simptomele. Același lucru este valabil și în cazul infecțiilor tractului digestiv.

În cazul pierderii în greutate, conform dovezilor preliminare, fructele, extractul și uleiul nu ajută femeile supraponderale sau obeze să slăbească.

Efecte secundare
Fructele sunt considereate sigure, cu mici excepții (de exemplu persoane alergice).

Produsele obținute din cătină (suplimentele din fructe și semințe) sunt în general sigure dacă sunt consumate pentru o perioadă mai mică de 90 de zile.

Dozele la care se manifestă efectele toxice sunt de peste 1-2g / kg corp / zi. Totuși aceste doze depind de tipul produsului și astfel este indicat să respectați indicațiile producătorului și medicului specialist.

Nu există suficiente date cu privire la siguranța utilizării extractului și a produselor din frunze.

Efectele secundare sunt localizate în general la nivelul ficatului și rinichilor, dar și la nivelul sistemului digestiv. Astfel, suplimentele alimentare, inclusiv uleiul, nu sunt recomandate persoanelor care suferă de afecțiuni ale acestora.

Un alt efect secundar este îngălbenirea pielii. Acesta este produs de carotenoizii din cătină și nu este dăunător.

În cazul femeilor însărcinate sau care alăptează nu este recomandat consumul de suplimente ce o conțin.

Uleiul nu este recomandat copiilor sub 12 ani.

Înaintea aplicării pe piele este indicat să testați pe o zonă restrânsă pentru a vedea dacă are efecte secundare.

Produsele ce o conțin (inclusiv fructele) pot avea efect anticoagulant și astfel pot crește riscul de hemoragie în timpul intervențiilor chirurgicale. Opriți consumul cu minimum două săptămâni înainte de intervenția chirurgicală. Acest efect este important și pentru persoanele care urmează un tratament cu anticoagulante.

Fructele de cătină reprezintă un aliment foarte sănătos și pot fi incluse în alimentația dumneavoastră, însă suplimentele alimentare ce o conțin sunt în general mai slabe decât alte suplimente sau tratamente și astfel nu prea se justifică utilizarea lor decât în puține cazuri.

În plus, aproape toate testele au fost efectuate în laborator sau pe animale, foarte puține fiind efectuate pe oameni.

Nu recomandăm utilizarea suplimentelor în cazul persoanelor sănătoase. Consumați fructe și nu suplimente.

Surse
nih.gov
webmd.com
examine.com

Print Friendly

Informațiile prezente pe această pagină, inclusiv cele din comentarii, au caracter informativ și nu înlocuiesc consultul medical de specialitate. Nu vă fundamentați acțiunea sau lipsa de acțiune doar pe baza acestora. Trebuie să consultați medicul specialist cu privire la orice problemă sau informație referitoare la sănătatea și bunăstarea dumneavoastră.

Niciun comentariu

Spune-ți părerea

Abonează-te la Newsletter pentru a nu rata ultimele articole publicate pe CeSăMâncăm.ro

Introduceţi adresa de e-mail

Adresa de e-mail trebuie confirmată! Veți primi un e-mail de activare de la FeedBurner Email Subscriptions.