Ceai Bancha – origine, efecte și preparare

0

Bancha este un ceai verde japonez ce se obține prin infuzarea frunzelor de ceai în apă fierbinte. Acest ceai se face din frunzele mai bătrâne și mai mari ale plantei de ceai din care se obține ceaiul Sencha.

Având în vedere că se utilizează frunzele mai bătrâne și mai mari, ceaiul Bancha este considerat de japonezi un ceai inferior. Acest lucru se reflectă și în preț.

Totuși, acest ceai are multe beneficii și seamnă foarte mult d.p.d.v. al nutrienților cu celelalte tipuri de ceai verde. Se spune că diferența dintre Sencha și Bancha este de cele mai multe ori doar prețul.

ceai banchaChiar dacă acest ceai este în general comercializat în Japonia și foarte puțin în afara ei, se pare că a ajuns și la comercianții din România, chiar în varianta BIO.

Procesul prin care sunt obținute ceaiurile verzi în Japonia diferă de ce cel din China. În cazul celor chinezești frunzele de ceai sunt de cele mai multe ori prăjite, iar în cazul celor japoneze primul pas este expunerea la abur pentru 15-20 de secunde în scopul prevenirii oxidării. După expunerea la abur frunzele sunt rulate și uscate. Acest proces dă forma specifică, cilindrică a frunzelor. La final frunzele sunt sortate și împărțite în funcție de calitate.

Procesul de obținere face ca ceaiul verde japonez să fie diferit de cel chinezesc, primul având o aromă mai puternică de iarbă, alge marine etc.

Frunzele de ceai Bancha pot fi prăjite pentru a obține două subtipuri de ceai – Hojicha și Genmaicha. Acestea combină antioxidanții din ceaiul verde cu arome unice. Despre aceste două ceaiuri vom vorbi în următoarele articole.

Efectele benefice ale ceaiului Bancha
Având în vedere că acest ceai este un ceai verde, multe din proprietățile sale sunt cele atribuite și ceaiului verde, însă vom  încerca să prezentăm pe scurt pe cele mai importante.

Frunzele de Bancha conțin aceleași substanțe ca cele din care se obține Gyokuro (cel mai bun ceai verde japonez), însă proporția este puțin diferită. Bancha are mai puțină cafeină și aminoacizi, dar are un conținut mai mare de catechine (antioxidanți).

Principalele efecte benefice ale ceaiului Bancha sunt legate de conținutul mare de antioxidanți, în special polifenoli.

Aceștia protejează organismul de acțiunea radicalilor liberi și pot diminua riscul apariției multor afecțiuni.

Studiile au arătat că ceaiul Bancha poate diminua cantitatea de colesterol LDL cu aproximativ 16% și că persoanele care beau mai mult de cinci ceşti de ceai pe zi au un risc de deces, din cauza unui stop cardiac cu 26% mai mic şi din cauza tuturor cauzelor cu 16%.

În plus, un studiu efectuat în China a arătat că acesta produce o scădere a riscului  de hipertensiune arterială cu 46-65%.

Studii preliminare arată că ceaiul Bancha poate încetini dezvoltarea anumitor tipuri de cancer sau vă poate proteja de ele. Totuși, au existat și studii care au arătat că în cazul cancerului de stomac și pulmonar acesta poate crește riscul. Cercetările cu privire la efectele acestuia asupra celulelor canceroase sunt la început și astfel acesta nu poate fi momentan recomandat în tratarea cancerului.

Se pare că ceaiul Bancha are și efect antimicrobian, în special la nivelul cavității bucale.

Mod de preparare ceai Bancha
Se pune o linguriță de frunze în 250 ml apă fierbinte (aproximativ 80 de grade) și se lasă pentru aproximativ 1-3 minute, în funcție de cât de puternică doriți să fie aroma.

Încercați să nu utilizați obiecte din aluminiu în prepararea ceaiului pentru că acesta poate interacționa chimic cu substanțele din ceai.

Efecte secundare
Majoritatea efectelor secundare ale acestui tip de ceai sunt cele atribuite cofeinei.

Printre acestea se numără – dureri de cap, iritabilitate, palpitații, tensiune arterială crescută etc.

Aceste efecte secundare se întâlnesc foarte rar în cazul unui consum moderat (400-600 ml pe zi, în 2-3 doze) și mult mai des dacă sunt depășite cantitățile menționate anterior.

Nu este recomandat femeilor însărcinate, celor care alăptează, copiilor și persoanelor care suferă de afecţiuni cardiovasculare, renale, hepatice, ulcere şi de anxietate.

Print Friendly

Informațiile prezente pe această pagină, inclusiv cele din comentarii, au caracter informativ și nu înlocuiesc consultul medical de specialitate. Nu vă fundamentați acțiunea sau lipsa de acțiune doar pe baza acestora. Trebuie să consultați medicul specialist cu privire la orice problemă sau informație referitoare la sănătatea și bunăstarea dumneavoastră.

Niciun comentariu

Spune-ți părerea

Abonează-te la Newsletter pentru a nu rata ultimele articole publicate pe CeSăMâncăm.ro

Introduceţi adresa de e-mail

Adresa de e-mail trebuie confirmată! Veți primi un e-mail de activare de la FeedBurner Email Subscriptions.