Quercetina (quercetin)

0

Descriere generală
Quercetina este un flavonoid. Acest compus este un pigment prezent în multe fructe, legume, flori etc.

Flavonoidele precum quercetina sunt antioxidanţi. Aceste substanţe sunt foarte importante pentru sănătatea organismului datorită neutralizării radicalilor liberi, oxidării grăsimilor etc.

În timpul testelor efectuate în laborator, quercetina a demonstrat că are un caracter antioxidant puternic, însă cercetătorii nu sunt foarte siguri dacă acest efect se menţine şi după ce aceasta pătrunde în organism.

Quercetina este o substanţă antihistaminică şi antiinflamatoare şi poate proteja organismul de afecţiunile cardiovasculare şi de cancer.

surse de quercetinaEfectele benefice ale quercetinei (quercetin)
Datorită efectului antihistaminic cercetătorii consideră că aceasta poate preveni sau reduce simptomele alergiilor. Totuşi, nu există încă dovezi suficiente care să arate ca funcţionează în cazul oamenilor.

Testele efectuate în laborator, pe animale şi pe oameni, au arătat că flavonoide precum quercetina, resveratrolul şi catechinele pot reduce ateroscleroza, o afecţiune ce poate conduce la afecţiuni cardiace severe.

Aceste substanţe pot proteja organismul şi de efectele negative ale colesterolului LDL, prevenind afecţiunile produse de acesta.

Majoritatea studiilor efectuate pe oameni au evaluat efectele flavonoidelor din alimente si nu efectele flavonoidelor din suplimente. In cazul studiilor pe animale au fost utilizate cantitati foarte mari de flavonoide, chiar mai mari decat cele ce pot fi obtinute din suplimente. Pentru a determina cu precizie efectele flavonoidelor de tipul quercetinei asupra organismului uman mai sunt necesare studii suplimentare complexe.

De asemenea, studiile au arătat că persoanele care urmează o alimentaţie bogată în alimente ce conţin quercetină sau care au consumat suplimente ce o conţin au un nivel mai scazut al colesterolului şi o tensiune arterială mai scăzută decât celelalte categorii de persoane.

În cazul persoanelor care urmează o alimentaţie bogată în alimente ce o conţin nu poate fi atribuit acest efect doar quercetinei, alimentele bogate în această substanţă conţinând mulţi alţi nutrienţi ce pot determina scăderea colesterolului.

Câteva date preliminare indică faptul că quercetina poate diminua simptomele inflamării prostatei. Totuşi, studiile au fost mici şi sunt necesare studii suplimentare pentru a confirma aceste date.

Cercetătorii consideră că această substanţă, împreună cu alte flavonoide, este foarte utilă în prevenirea cancerului. Un studiu a demonstrat ca quercetina este mai eficientă în ceea ce priveşte inhibarea tumorilor decât resveratrolul, un antioxidant foarte puternic.

Alt studiu a arătat că un consum frecvent de alimente ce o conţin scade semnificativ riscul de cancer pulmonar, efectul anticancerigen al quercetinei fiind mult mai vizibil în cazul persoanelor care fumează mai mult de 20 de ţigări pe zi.

Un alt studiu a arătat că această substanţă influenţează foarte mult şi apariţia şi dezvoltarea cancerului de colon (într-un mod pozitiv). Rezultatele acestui studiu nu sunt bazate doar pe administrarea de quercetina ci pe administrarea acesteia împreună cu cumarină (o substanţă toxică ce poate fi întâlnită în diferite plante).

Dacă suferiţi de cancer nu vă bazaţi doar pe această substanţă şi nu întârziaţi sau evitaţi tratamentul efectuat prin metode convenţionale pentru că acest lucru poate avea efecte grave asupra sănătăţii dumneavoastră.

Este puţin probabil ca o singură substanţă să ofere protecţie împotriva cancerului şi astfel este recomandat să consumaţi cel puţin cinci porţii de legume şi fructe pe zi pentru a preveni aceasta afecţiune.

Efectele secundare ale quercetinei (quercetin)
Efectele secundare ale acestei substanţe sunt în general întâlnite în cazul utilizării suplimentelor nutritive ce o conţin.

Efectele secundare pot include dureri de cap, balonare, indigestie, afectarea metabolismului proteinelor, afecţiuni ale rinichilor etc.

De asemenea, quercetina poate creşte efectul anticoagulantelor, poate împiedica absorbţia unor medicamente, poate fi daunatoare în cazul persoanelor care urmează un tratament impotriva celulelor canceroase şi poate afecta metabolizarea medicamentelor care sunt prelucrate la nivelul ficatului.

Surse de quercetină (quercetin)

Top 30 alimente ce conţin quercetină
Alimentmg/100g
Capere crude233,84
Capere conservă172,55
Mărar55,15
Frunze verzi de coriandru52,90
Frunze verzi de fenicul48,80
Oregano uscat42,00
Faină de caruba38,78
Ceapa rosie crudă31,77
Măcris verde29,99
Fructe de soc crude26,77
Ceapă fiartă24,36
Kale verde22,58
Ceapă albă21,40
Polen20,95
Aronia18,53
Seminţe de chia18,42
Moringa oleifera16,65
Hriscă15,38
Merişoare crude14,84
Ardei chili14,70
Mazăre verde14,27
Sparanghel13,98
Goji uscate13,60
Frunze de ceapă roşie12,60
Lăptuci crude11,90
Afine crude7,67
Cătină crudă7,58
Oregano verde7,30
Smochine crude5,47
Ardei jalapeno crud5,07

Alte surse de quercetină sunt citrice, mere, ceai verde, negru, oolong, cacao, usturoi, ghimbir şi vin roşu.

Quercetina poate fi găsită şi în suplimente alimentare, în general împreună cu bromelaina (o enzima ce se găseşte în ananas), pentru că ambele au efecte antiinflamatorii.

Nu recomandăm utilizarea suplimentelor alimentare ce o conţin pentru că nu sunt identificate încă toate efectele acestei substanţe şi pentru că suplimentele pot conţine cantităţi mai mari decât are nevoie organismul.

De asemenea, exista anumite forme de quercetină ce pot fi utilizate în suplimente care nu pot fi asimilate de organism şi astfel daţi banii degeaba.

Suplimentele cu quercetină nu sunt recomandate copiilor şi femeilor însărcinate sau care alăptează pentru că nu există suficiente studii care să demonstreze siguranţa utilizării lor.

Problema suplimentelor nutritive este că acestea nu se supun regulilor pe care trebuie să le respecte medicamentele convenţionale. Astfel, efectele negative produse de suplimentele alimentare nu pot fi identificate decât după ce acestea au fost puse în vânzare, ceea ce poate fi uneori prea târziu.

Studiile efectuate pe oameni au fost în mare parte observaţionale şi au fost bazate pe efectele flavonoidelor din alimentaţie asupra organismului uman. Acest tip de studii nu este la fel de relevant precum studiile clinice.

Astfel, până când vor fi efectuate studii clinice relevante încercaţi să evitaţi suplimentele nutritive ce conţin quercetină şi să aveţi o alimentaţie bogată în alimentele ce o conţin.

Surse
nih.gov
nyu.edu
umm.edu
usda.gov
webmd.com
examine.com

Print Friendly

Informațiile prezente pe această pagină, inclusiv cele din comentarii, au caracter informativ și nu înlocuiesc consultul medical de specialitate. Nu vă fundamentați acțiunea sau lipsa de acțiune doar pe baza acestora. Trebuie să consultați medicul specialist cu privire la orice problemă sau informație referitoare la sănătatea și bunăstarea dumneavoastră.

Niciun comentariu

Spune-ți părerea

Cod antispam *

Abonează-te la Newsletter pentru a nu rata ultimele articole publicate pe CeSăMâncăm.ro

Introduceţi adresa de e-mail

Adresa de e-mail trebuie confirmată! Veți primi un e-mail de activare de la FeedBurner Email Subscriptions.

and last modified on June 20th, 2017 at 11:05,