Sucraloza (E955) – un îndulcitor periculos

3

Sucraloza este un îndulcitor artificial derivat din zahăr ce a fost descoperit în 1976. Acesta este de 600 de ori mai dulce decât zahărul şi de câteva ori mai dulce decât zaharina, aspartamul şi ciclamatul.

Sucraloza nu diferă de zahăr în ceea ce priveşte gustul şi este mai stabilă la temperaturi înalte decât ceilalţi îndulcitori artificiali. Aceste două caracteristici fac ca E955 să fie utilizat în aproape toate alimentele în care se foloseşte zahăr.

Acest îndulcitor este obţinut prin alterarea chimică a structurii zahărului (se înlocuiesc 3 grupări OH cu trei atomi de clor) şi nu trebuie considerat un produs natural cum este promovat uneori de comercianţi şi producători.

sucralozaEfectele consumului de sucraloză sau de alimente ce o conţin
Sucraloza este promovată de producători şi de comercianţi ca fiind o substanţă inertă din punct de vedere biologic (nu este absorbită şi nu influenţează organismul).

Deşi studii anterioare au arătat că E955 trece prin tractul digestiv nealterată, studii recente au arătat că aceasta este metabolizată în tractul digestiv şi că este un compus activ biologic ce poate influenţa mai multe procese metabolice şi care are efecte puternice asupra florei bacteriene din tractul digestiv.

De asemenea, substanţele rezultate în urma metabolizării îndulcitorului nu au fost evaluate corespunzator în ceea ce priveşte gradul de toxicitate.

În ceea ce priveşte flora bacteriană s-a descoperit ca sucraloza scade numărul de bacterii din tractul digestiv cu aproximativ 50% la doze mai mici decât doza zilnică acceptabilă. Cele mai afectate populaţii de bacterii au fost lactobacilii şi bifidobacteriile (bacterii benefice) care au scăzut cu aproximativ 79%. Flora bacteriană nu şi-a revenit complet nici la trei luni după încetarea consumului.

Acest efect al E955 este foarte grav pentru că flora intestinală este cea care ajută organismul să funcţioneze corect. Şi mai grav este faptul că cele mai afectate bacterii sunt cele benefice, ceea ce duce la înmulţirea bacteriilor patogene şi la apariţia multor afecţiuni grave.

În cadrul aceluiaşi studiu s-a descoperit că E955 creşte pH-ul din intestine, contribuie la creşterea în greutate şi afectează o proteină ce elimină toxinele din organism. Astfel, sucraloza creşte activitatea acestei proteine de 2-5 ori producând o eliminare mai rapidă a toxinelor. Acest efect este benefic, însă afectează foarte mult absorbţia şi eficienţa medicamentelor.

Acest efect poate avea ca rezultat eliminarea medicamentelor folosite pentru cancer, SIDA, afecţiuni cardiace etc. din organism în intestine, ceea ce ar produce scăderea eficienţei tratamentelor. Efectul poate fi observat la doze mai mici decât doza zilnică acceptabilă.

În urma studiilor recente s-a descoperit că E955 creşte cantitatea de glucoză şi de insulină din sânge. Testul a fost efectuat pe persoane obeze care nu consumă frecvent îndulcitori noncalorici. Aceştia au făcut un test de toleranţă la glucoză după ce au ingerat sucraloză / apă  şi s-a observat că persoanele care au consumat E955 înainte de testul de toleranţă au avut valori mai mari ale glucozei şi insulinei decât persoanele care au consumat apă înainte de test.

În acest moment cea mai mare problemă în ceea ce priveşte acest aditiv alimentar este faptul că în 2012 un laborator italian a anunţat că a efectuat un studiu din care a reieşit că sucraloza (sucralose) produce leucemie. Până în prezent (iulie 2014) acest studiu nu a fost publicat, iar laboratorul respectiv a mai avut probleme în ceea ce priveşte acurateţea datelor obţinute în urma studiilor. Astfel, nu ne putem exprima asupra capacităţii sucralozei de a produce leucemie, însă nu recomandăm acest îndulcitor din cauza efectelor negative prezentate anterior.

Cât de sigură este sucraloza atunci când este încălzită
Deşi E955 este promovat ca fiind stabil la temperaturi ridicate şi ca un îndulcitor ce poate fi utilizat în aproape toate alimentele în care se foloseşte zahăr, datele din ultimii ani nu susţin aceste afirmaţii.

Astfel, studii din 2009, 2010 şi 2012 au demonstrat că sucraloza se descompune atunci când este utilizată în produse ce necesită procesare termică.

De asemenea, prin încălzirea unei soluţii ce conţine E955 cu pH 3, 7 sau 11 la 100, 140 sau 180 °C pentru o oră s-a demonstrat că stabilitatea sucralozei scade în acelaşi timp cu creşterea pH-ului şi a temperaturii şi că descompunerea acesteia începe la 119 °C.

Într-un studiu efectuat în 2010 s-a demonstrat că încălzirea sucralozei în prezenţa glicerolului produce substanţe cancerigene şi de aceea cercetătorii au recomandat să se evite utilizarea E955 în alimente care trebuie preparate termic şi care conţin glicerol sau lipide.

Toate aceste studii arată că sucraloza nu este stabilă la temperaturi ridicate, că degradarea acesteia produce compuşi toxici şi că substanţele provenite din degradarea E955 depind de celelalte ingrediente prezente în alimente.

Concluzii
Sucraloza este un îndulcitor artificial dăunator ce nu trebuie să facă parte din alimentaţia dumneavoastră decât dacă este necesar din punct de vedere medical. Şi în acest caz (necesitate medicală) se poate discuta cu medicul specialist pentru a găsi o variantă mai sigură.

E955 poate fi utilizat în orice aliment şi din această cauză trebuie să citiţi cu atenţie eticheta produselor achiziţionate.

Noi nu recomandăm utilizarea îndulcitorilor artificiali decât dacă este necesar din punct de vedere medical. Nici pentru diete nu sunt recomandaţi pentru că produc dezechilibre la nivelul organismului şi conform studiilor recente nu contribuie la scăderea în greutate decât foarte puţin (de multe ori contribuie chiar la creşterea în greutate).

Scăderea în greutate poate fi făcută urmând un stil de viaţă sănătos şi o alimentaţie echilibrată nu cu ajutorul “artificiilor” care au de obicei mai multe efecte negative decât pozitive şi care de multe ori nu sunt decât o soluţie temporară.

Nu sprijinim nici consumul de zahăr rafinat şi nici consumul exagerat de alte zaharuri naturale (nu contează cât de sănătoase sunt) pentru că efectele negative sunt multiple.

Concluzia este că cea mai sănătoasă variantă este reducerea drastică a consumului de zahăr şi dulciuri. Consumaţi mai multe fructe proaspete, fructe uscate, în loc de zahăr utilizaţi puţină miere (nu uitaţi că aceasta conţine aproximativ 80% zahăr aşa că nu exageraţi) etc.

Daca reduceţi brusc consumul de dulciuri veţi observa că şi pofta de dulce se reduce în timp (după ce se normalizează nivelul de insulină). Chiar şi după o săptămână – două de alimentaţie fără dulciuri veţi observa că dacă încercaţi să mâncaţi prăjitura preferată aceasta vi se va părea foarte dulce, aproape imposibil de consumat.

Surse
nih.gov
cspinet.org
diabetesjournals.org

Print Friendly, PDF & Email

Informațiile prezente pe această pagină, inclusiv cele din comentarii, au caracter informativ și nu înlocuiesc consultul medical de specialitate. Nu vă fundamentați acțiunea sau lipsa de acțiune doar pe baza acestora. Trebuie să consultați medicul specialist cu privire la orice problemă sau informație referitoare la sănătatea și bunăstarea dumneavoastră.

3 Comentarii

  1. Raspunde tudor 09/10/2017

    Și totusi pe site-ul NHS (National Health System) din UK se sustine ca este perfect sigura pentru consum si ca nu are efecte adverse asupra sanatatii http://www.nhs.uk/Livewell/Goodfood/Pages/the-truth-about-sucralose.aspx.

  2. Raspunde tudor 09/10/2017

    De asemenea nici pe wikipedia nu sunt confirmate concluziile din articol! Puteti atasa linkuri catre studii care sa va confirme concluziile? https://en.wikipedia.org/wiki/Sucralose

    • Raspunde cesamancam.ro 01/11/2017

      Îmi cer scuze pentru răspunsul întârziat. Linkuri găsiți în sursele articolului, la finalul acestuia, însă pentru a fi mai ușor pentru dumneavoastră le voi da și aici.

      Cel mai relevant este acesta https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3856475/, dar și acesta este relevant pentru un aspect menționat în articol http://care.diabetesjournals.org/content/early/2013/04/30/dc12-2221.

      Referitor la NHS – aceștia se bazează pe opinia SFC, care de multe ori nu are opinii prea bine fundamentate. Am observat acest lucru în cazul aditivilor alimentari. În plus, acestea sunt două instituții publice și instituțiile publice tind să nu se contrazică între ele, în special când acest aditiv este aprobat în UE. Nici macar nu merg linkurile către sursă.

      Referitor la wikipedia – prezintă și multe aspecte din articol, însă nu complet, iar despre unele menționează că au fost studii mici și poate irelevante. Eu consider că sunt relevante și că nu merită să riscăm. Wikipedia are multe minusuri în general și nu poate fi considerată o sursă neapărat sigură.

      Consumați splenda și vedeți ce efecte are – cel puțin pe partea digestivă – balonare și gaze (experiență proprie).

Spune-ți părerea

and last modified on February 23rd, 2015 at 23:54,