Usturoi – efecte benefice

2

Usturoiul este o plantă perenă ce este originară din Asia Centrală, dar care este crescută în prezent în foarte multe ţări. Partea utilizată pentru obţinerea suplimentelor alimentare şi care este subiectul acestui articol este cea subterană. Acest lucru nu înseamnă ca frunzele de usturoi nu sunt sănătoase. O “căpăţână” de usturoi poate conţine până la 20 de “căţei” de usturoi şi fiecare “căţel” cântăreşte aproximativ un gram.

Usturoiul este folosit ca aliment şi ca medicament de câteva mii de ani, datele despre utilizarea lui ducând până la momentul în care au fost începute lucrările la piramidele din Egipt. Acesta era folosit pentru combaterea sau prevenirea infecţiilor interne sau externe şi pentru prevenirea gangrenei.

În prezent usturoiul este folosit pentru prevenirea afecţiunilor cardiace, inclusiv ateroscleroza, pentru scăderea nivelului de colesterol din sânge şi a tensiunii arteriale, întărirea sistemului imunitar şi prevenirea cancerului.

Pentru a vedea câte calorii are usturoiul şi ce alte substanţe conţine puteţi urma acest link.

usturoi

Efectele consumului de usturoi
Efectele benefice ale usturoiului au fost atribuite mult timp alicinei, însă studii recente au arătat că efectele usturoiului nu sunt produse doar de această substanţă ci şi de ceilalti compuşi din usturoi, inclusiv de anumiţi compuşi ce conţin sulf. Aceştia pot preveni afecţiunile cardiovasculare şi anumite tipuri de cancer.

Usturoiul conţine o cantitate mare de antioxidanţi. Antioxidanţii sunt substanţe care neutralizează compuşi dăunători numiţi radicali liberi. Radicalii liberi pot provoca multe afecţiuni inclusiv afecţiuni cardiace, cancer, Alzheimer etc. Antioxidanţii prezenţi în usturoi pot reduce efectele radicalilor liberi asupra organismului şi astfel pot preveni afecţiunile produse de aceştia.

Mai jos veţi găsi date ştiinţifice cu privire la eficienţa usturoiului în prevenirea sau tratarea unor afecţiuni.

Multe studii arată că usturoiul poate reduce riscul apariţiei afecţiunilor cardiace precum infarctul miocardic şi ateroscleroza. Acesta reduce riscul de afecţiuni cardiace pentru că subţiază sângele şi scade tensiunea arterială (cu 5-8%).

Desi studiile vechi arătau că usturoiul poate reduce nivelul de colesterol din sânge, studii noi, bine efectuate, nu au putut evidenţia acest efect.

De asemenea, studii preliminare arată că usturoiul poate preveni răceala, poate determina o recuperare mai rapidă si că protejează organismul de efectele metalelor grele.

În ceea ce priveşte cancerul, studiile arată că un consum regulat de usturoi reduce riscul de cancer. În testele in vitro (în laborator) usturoiul distruge celulele canceroase. In vivo (în organism) acesta întăreşte sistemul imunitar ajutând organismul să distrugă celulele canceroase.

Studiile efectuate pe diferite populaţii sugerează că persoanele care consumă mai mult usturoi proaspăt sau gătit au un risc mult mai scăzut de a dezvolta cancer de stomac, colon şi esofag. Cercetătorii care au analizat şapte studii au descoperit că persoanele care consumă mult usturoi crud sau gătit au un risc mai mic cu 30% de a dezvolta cancer de colon decat persoanele care nu consumă sau care consumă puţin. Acest efect nu a fost găsit şi în cazul utilizării de suplimente alimentare ce conţin usturoi.

De asemenea, un studiu foarte mare desfăşurat în Iowa, a analizat câte legume, fructe şi usturoi consumă 41000 de femei. Rezultatele au arătat că femeile care consumau frecvent legume, fructe şi usturoi au un risc de a dezvolta cancer de colon cu 35% mai scăzut decât celelalte categorii de femei. Totusi, acest rezultat nu poate fi atribuit în totalitate usturoiului, însă probabil şi acesta a contribuit semnificativ la scăderea riscului de cancer.

Au fost efectuate şi trei studii clinice care au evaluat potenţialul usturoiului în prevenirea sau tratarea cancerului.

Primul studiu, efectuat pe 5000 de persoane, a arătat că un consum moderat reduce riscul de cancer (toate formele) cu 33% şi de cancer de stomac cu 52%.

Următorul studiu (efectuat pe persoane cu leziuni precanceroase) nu a putut arăta că usturoiul reduce numărul de cazuri de cancer.

Ultimul studiu, efectuat în Japonia pe persoane cu leziuni precanceroase, a arătat că acesta reduce riscul de aparitie al formaţiunilor precanceroase sau canceroase.

Astfel, dovezile nu arată în proporţie de 100% că usturoiul previne cancerul, însă mare parte indică acest efect.

Alte efecte benefice ale consumului de usturoi sunt combaterea limbricilor (Ascaris lumbricoides) şi reducerea simptomelor urinare în cazul persoanelor care suferă de umflarea prostatei (hiperplazie benignă de prostată). Aceste rezultate sunt preliminare, iar în cazul limbricilor acestea au fost efectuate doar în laborator şi nu pe oameni.

De asemenea, într-un studiu mic s-a descoperit că usturoiul poate să scadă dimensiunea tumorilor în cazul cancerului de piele dacă este aplicat local.

Institutul Naţional pentru Cancer din SUA, nu recomandă suplimente alimentare pentru prevenirea cancerului, dar recunoaşte că usturoiul este o legumă ce poate avea efecte benefice în acest sens.

Surse de usturoi
După cum bănuiesc că vă imaginaţi cele mai bune surse sunt usturoiul proaspăt şi cel gătit, însă mai există şi alte forme în care acesta poate fi găsit. Usturoiul mai poate fi întâlnit în suplimente nutritive produse din usturoi congelat, uscat, uscat la rece etc. De asemenea, există şi suplimente ce conţin ulei de usturoi şi extract de usturoi învechit.

Efectele benefice depind de tipul de produs utilizat şi de cele mai multe ori suplimentele nutritive nu reuşesc să păstreze toate substanţele din usturoiul proaspăt. Astfel, este recomandat să consumaţi usturoi proaspăt sau în mancare. Cele mai multe efecte benefice le are usturoiul proaspăt şi recomandăm să consumaţi usturoi în această formă (dacă nu aveţi afecţiuni ce pot fi agravate de acesta).

Usturoi crud sau gătit?
După cum am menţionat şi mai sus, mare parte din efectele benefice ale usturoiului sunt atribuite alicinei. Aceasta se formează în usturoi atunci când este tăiat, strivit sau mestecat datorită unei enzime prezente în celulele acestuia care este eliberată în momentul distrugerii. Astfel, atunci când gătiţi usturoiul (termic) această enzimă este inactivată şi se formează foarte puţină alicină ceea ce diminuează efectele benefice ale usturoiului.

Gătitul distruge capacitatea usturoiului de a produce alicină. Totuşi, există o metodă prin care puteţi găti usturoiul astfel încât să aibă un conţinut de alicină similar usturoiului negătit.

Pentru a favoriza producerea de alicină trebuie să tocaţi sau să zdrobiţi usturoiul cu 45 de minute înainte de a fi gătit. După ce aţi făcut acest lucru usturoiul poate fi gătit cu pierderi minime de alicină.

Totuşi, usturoiul gătit mai conţine şi alţi compuşi benefici şi chiar dacă nu îl gătiţi prin metoda amintită anterior tot păstraţi o parte din proprietăţile sale.

Contraindicaţii
În cazul copiilor nu este recomandată administrarea de suplimente ce conţin usturoi sau usturoi proaspăt. Introdus în mancare nu ar trebui să reprezinte o problema decât în cazul copiilor care au diferite afecţiuni ce pot fi agravate de acesta. Problema este că cercetătorii nu au găsit încă doza sigură pentru copii.

Pentru că nu sunt cunoscute efectele, nu este recomandat consumul de usturoi în timpul sarcinii.

Efectele secundare ale consumului de usturoi pot fi: probleme digestive, balonare, miros neplăcut al corpului şi iritaţii sau leziuni la nivelul pielii.

În cazul consumului de suplimente nutritive ce conţin usturoi au fost raportate şi alte efecte secundare: dureri de cap, oboseală, pierderea poftei de mâncare, ameţeli, reacţii alergice etc.

Usturoiul poate subţia sângele şi astfel nu este indicată utilizarea lui în paralel cu administrarea de medicamente ce au acelaşi efect sau înainte de intervenţii chirurgicale.

Persoanele care suferă de afecţiuni ale tiroidei sau de ulcer trebuie să consulte un medic specialist înainte de a consuma usturoi sau suplimente alimentare ce îl conţin.

Usturoiul poate interacţiona cu mai multe medicamente (medicamente pentru tratarea tuberculozei, anticoncepţionale, medicamente pentru subţierea sângelui, medicamente pentru tratare HIV / SIDA, ibuprofen etc.) şi astfel, dacă urmaţi un tratament medicamentos, este indicat să consultaţi un medic specialist înainte de a consuma usturoi sau suplimente ce îl conţin.

Efecte adverse grave au fost observate la cantităţi mai mari de 400 mg / kg corp / zi (aproximativ 25 de grame de usturoi proaspăt pe zi).

Concluzii
Efectele benefice ale usturoiului sunt foarte multe şi nu se rezumă la cele prezentate în acest articol, însă am considerat că este necesar să vă prezentăm doar cele mai importante aspecte şi să nu lungim inutil articolul (deja prea lung). Pentru detalii suplimentare puteţi consulta sursele de mai jos. Pentru a beneficia de efectele acestei plante încercaţi să consumaţi usturoi proaspăt sau în mâncare şi nu suplimente alimentare.

Ultima modificare 31.12.2014

Surse
nhs.uk
umm.edu
cancer.gov
examine.com

Print Friendly
advert

2 Comentarii

  1. Raspunde Ieronim 12/12/2014

    Totusi e greu de consumat usturoiul…Eu am incercat asa pur si simplu dar dupa doua bucati mai marisoare am simtit un junghi in stomac de nu mai stiam ce e cu mine 😀

    Ar fi util daca ati putea recomanda 1-2 retete cu usturoi in afara de traditionalul peste sau langos….ceva care s-ar putea consuma zilnic.

    Va multumesc pentru articol!

Spune-ți părerea

Cod antispam *

Abonează-te la Newsletter pentru a nu rata ultimele articole publicate pe CeSăMâncăm.ro

Introduceţi adresa de e-mail

Adresa de e-mail trebuie confirmată! Veți primi un e-mail de activare de la FeedBurner Email Subscriptions.

and last modified on December 31st, 2014 at 18:27,