Vanadiu – funcție, carență și exces

0

ciupercile - surse de vanadiuVanadiul este un oligoelement ce poate fi întâlnit în multe alimente. Oamenii de știință nu sunt încă siguri care sunt rolurile acestuia în organism, dar au observat că organismul are nevoie de vanadiu în cantități mici. Studiile sunt foarte puține și în general au fost efectuate pe animale și nu pe oameni. Nu se cunoaște precis doza zilnică recomandată de vanadiu, însă se știe care este cantitatea maximă ce poate produce efecte adverse.

Momentan, vanadiul nu este recomandat în prevenire și tratament, însă se presupune ca are efecte benefice asupra sistemului osos, scade glicemia și colesterolul (LDL) în cazul persoanelor ce suferă de diabet de tipul 2. Totuși, aceste rezultate au fost obținute prin utilizarea unor doze de vanadiu mult mai mari decat doza maximă admisă. Vanadiul este promovat și ca o substanță ce crește performanța fizică, însa nu există dovezi științifice care să susțină acest efect.

Carență – doze
Necesarul zilnic de vanadiu (vanadium) este asigurat prin consumul de suplimente nutritive și de alimente bogate în vanadiu. O dietă normală oferă 6-18 µg de vanadiu pe zi. Suplimentele contin acest mineral în diferite concentrații, în funcție de compusul chimic folosit (între 28-42% vanadiu). Înca nu a fost stabilită o doză zilnică recomandată, însa se cunoaște doza maximă admisă (1,8 mg/zi).

Excesul  de vanadiu
Institutul Național de Medicină al SUA a stabilit doza maximă admisă de vanadiu la 1.8 mg/ zi, cantitatea cea mai mare de vanadiu ce nu produce efecte adverse adultilor. În cazul copiilor, femeilor însărcinate sau care alaptează, doza maximă admisă nu a fost stabilită pentru că singurele surse trebuie să fie alimentele sau formula.

Efectele secundare ale excesului de vanadiu sunt: diaree, senzație de vomă, balonare, crampe abdominale, anemie, scăderea numărului de leucocite, afecțiuni ale ficatului și rinichilor și perturbări la nivelul sistemului nervos.

Studiile efectuate pe animale gestante au arătat că vanadiul îngreunează dezvoltarea fatului și crește riscul de malformații congenitale. Efectele asupra fătului apar înainte ca acestea să fie vizibile la nivelul mamei. Pentru că vanadiul scade glicemia, persoanele care suferă de diabet și sunt sub tratament pentru controlul acesteia riscă să devină hipoglicemice dacă folosesc suplimente cu vanadiu.

Persoanele care suferă de anemie, colesterol ridicat, număr scăzut de leucocite, nu trebuie să consume suplimente ce conțin vanadiu decât dacă un medic specialist le recomandă.

Surse alimentare de vanadiu
Cele mai bune surse de vanadiu sunt ciupercile, pătrunjelul, mărarul, berea, cerealele, vinul, diferite suplimente alimentare, orez, carne de pui, unt de arahide, ouă.

Surse:
cdc.gov
umm.edu

Print Friendly
advert

Niciun comentariu

Spune-ți părerea

Cod antispam *

Abonează-te la Newsletter pentru a nu rata ultimele articole publicate pe CeSăMâncăm.ro

Introduceţi adresa de e-mail

Adresa de e-mail trebuie confirmată! Veți primi un e-mail de activare de la FeedBurner Email Subscriptions.

and last modified on March 7th, 2017 at 10:40,