Maltodextrina este o polizaharidă ce este folosită în industria alimentară ca aditiv alimentar (agent de îngroșare, îndulcitor etc.). Este obținută din amidon din cereale, cartofi etc. și se găsește sub formă de pudră albă. Poate fi ușor dulce sau lipsită de gust.

maltodextrina formula chimicaPentru ca menţine un nivel ridicat al glucozei în sânge este folosită foarte mult şi în preparatele destinate culturiştilor.

Efectele negative ale consumului de maltodextrină
Maltodextrina este un carbohidrat (zahar) şi un gram conţine 4 calorii (la fel ca zahărul). Are un indice glicemic de 106 – 136, de două ori mai mare decat zahărul (65) şi poate perturba echilibrul dintre insulina şi glucagon, cei doi hormoni care reglează nivelul de glucoză din sânge.

Maltodextrina se absoarbe foarte uşor şi creşte rapid nivelul de glucoză din sânge. Creşterea depinde de cantitatea de maltodextrină prezentă în alimentul respectiv. Cei mai afectaţi de creşterea glicemiei sunt sportivii care consumă această substanţă în scopul creşterii nivelului de energie din organism.

Maltodextrina poate creşte cantitatea de colesterol din sânge şi de aceea persoanele care au un nivel ridicat de colesterol trebuie să consulte un medic specialist înainte să consume produse ce conţin această polizaharidă.

Din cauza materiei prime folosite (amidon din grau, porumb etc.) şi a purităţii scăzute, maltodextrina poate uneori produce reacţii alergice grave.

Maltodextrina „rezistentă”
Acest tip de maltodextrină este total diferit de ceea ce am prezentat mai sus:
– are un indice glicemic mult mai scăzut (5);
– este absorbită în cantitate mica la nivelul sistemului digestiv;
– are calorii puţine (0.5 / gram);
– influenţează foarte puţin nivelul de glucoză din sânge.

Maltodextrina rezistentă este obţinută prin piroliza şi tratarea enzimatică a amidonului şi este absorbită la nivelul intestinului subţire în cantitate mică.

Maltodextrina rezistentă este o fibră alimentară şi reglează tranzitul intestinal şi cantitatea de lipide şi glucoză din sânge.

Chiar dacă maltodextrina rezistentă este mult mai sănătoasă decat varianta convenţională, recomandarea noastra este să vă asiguraţi necesarul de fibre alimentare din fructe, legume şi cereale şi nu din produse procesate precum maltodextrina.

Surse de maltodextrină
În general, producători din industria alimentară folosesc varianta convenţională şi nu pe cea nedigerabilă, mai sănătoasă.

Maltodextrina poate fi gasită în alimente ca: sosuri, fructe conservate, suplimente alimentare, bere, sucuri, bomboane, ceaiuri instant, prăjituri etc.

Surse
jstage.jp
efsa.eu
cspinet.org
livestrong.com
livestrong.com

Print Friendly, PDF & Email