Taurina

0

Taurina este un aminoacid semi-esenţial ce se găseşte în cantitate mare la nivelul creierului, inimii şi retinei.

În condiţii normale organismul poate produce cantitatea necesară de taurină, însă există şi situaţii în care cantitatea produsă intern nu este suficientă (efort fizic intens, alimentaţie săracă în nutrienţi, diferite afecţiuni ce împiedică producerea taurinei etc.).

Se consideră că bebeluşii nu pot produce intern taurină şi de aceea este inclusă în foarte multe formule de lapte (laptele matern conţine o cantitate suficientă).

taurinaEfectele benefice ale taurinei
Cercetările arată că taurina este eficientă în tratarea unor afecţiuni cardiace şi în scăderea tensiunii arteriale. Taurina diminuează şi efectele stresului asupra sistemului nervos şi îmbunătăţeşte starea pacienţilor ce suferă de hepatită.

Carenţa de taurină produce afecţiuni cardiace, afectează vederea şi funcţionarea muşchilor (aceste simptome au fost observate în cazul felinelor, pentru care taurina este un aminoacid esenţial – nu poate fi sintetizat intern).

Pentru că organismul uman poate produce taurină intern, din cisteina, carenţa este foarte rară şi în general cauzată de afecţiunile ce împiedică sinteza internă a aminoacidului.

Taurina împreună cu cei trei aminoacizi ramificaţi (valina, izoleucina, leucina) ajută la reducerea durerilor musculare produse de efort fizic intens.

S-a observat ca o cantitate scăzută de taurină în organism produce creşterea cantităţii de radicali liberi.

Efecte daunatoare ale taurinei
Taurina poate avea efect diuretic şi diminuează capacitatea organismului de a elimina litiul.

Nu se cunosc foarte bine efectele consumului de taurină în timpul sarcinii şi alăptării. Evitaţi consumul de taurină (din suplimente), în special pe durata sarcinii, pentru ca aceasta poate afecta sănătatea copilului (produce rezistenţă la insulină şi obezitate).

S-a descoperit că taurina din suplimente şi bauturi energizante are efecte similare sedativelor şi este, împreună cu alte ingrediente ale bauturilor energizante (cafeina), responsabilă de „căderile energetice” raportate după consumul de energizante şi suplimente ce conţin taurină, cofeină etc.

Nu există dovezi ştiinţifice în ceea ce priveşte capacitatea taurinei de a îmbunătăţi semnificativ performanţele fizice (afirmaţii prezente pe ambalajele energizantelor şi suplimentelor alimentare ce conţin taurină sau în reclamele destinate acestora).

Cantitatea maximă de taurină ce poate fi consumată într-o zi este de 500 – 3000 mg, în funcţie de masa corporală, alimentaţia, nivelul de activitate fizică şi starea de sănătate a persoanelor.

Surse de taurină
Taurina obţinută din alimente este foarte sănătoasă şi poate fi obţinută din carne, peşte, ouă, lapte de vacă, alge etc.

Există foarte multe suplimente ce conţin taurină simplă sau în amestec cu alte substanţe. Aceste produse trebuie evitate sau consumate în cantitate mică.

Taurina ce se găseşte în suplimente şi băuturi energizante este produsă industrial prin sinteză chimică. Aceste produse conţin în general şi o cantitate considerabilă de e-uri şi glucide rele.

Înainte să suplimentaţi cantitatea de taurină consultaţi un medic specialist.

Surse:
nih.gov
webmd.com
examine.com
physiology.org

Print Friendly
advert

Niciun comentariu

Spune-ți părerea


doi × 7 =

Abonează-te la Newsletter pentru a nu rata ultimele articole publicate pe CeSăMâncăm.ro

Introduceţi adresa de e-mail

Adresa de e-mail trebuie confirmată! Veți primi un e-mail de activare de la FeedBurner Email Subscriptions.

and last modified on January 13th, 2017 at 12:19,