Arsenicul – efecte benefice și toxicitate

2

Arsenicul este un element chimic ce se găsește în mod natural în sol și roci și a fost folosit ca îngrășământ, pesticid etc.

Există două tipuri de arsenic:
anorganic: se găsește în sol, roci, steril și apă și este cea mai periculoasă formă;
organic: se găsește în animale și plante și este mai puțin dăunător decât cel anorganic.

Arsenicul ajunge în organismul uman prin intermediul apei și alimentelor.

Acesta mai poate patrunde în organism și din cauza ingerării de sol sau nisip, inhalării prafului fin și prin piele.

Prin piele se absoarebe o cantitate foarte mică de arsenic și nu este considerată o cale de acces importantă.

Cele mai mari cantități sunt ingerate de copii din cauză că aceștia au obiceiul de a introduce în gură degetele, jucăriile și orice găsesc pe jos.

De obicei, arsenicul nu se acumulează în organism și este eliminat prin urină, fecale, unghii și păr.

arsenic in orezEfecte benefice
Mecanismul prin care arsenicul este folosit de organismul uman nu este foarte bine înțeles.

Există totuși câteva teste făcute pe animale ce au arătat că acest element chimic poate contribui la metabolizarea metioninei.

Eliminarea arsenicului din alimentația animalelor a dus la afecțiuni ale aparatului reproducător și la limitarea creșterii acestora.

Se consideră că arsenicul este implicat și în exprimarea informației genetice.

Cercetările continuă și probabil în următorul deceniu vom afla care sunt rolurile arsenicului în organism.

Otrăvirea cu arsenic
Ingerarea unei cantități mari de arsenic are efecte foarte grave asupra sănătății și poate provoca decesul persoanei otravite.

Cantități mari de arsenic pot afecta mucoasele stomacului și intestinelor, pot distruge mușchiul cardiac, nervii și sângele.

O persoană otravită cu arsenic poate avea urmatoarele simptome:
– dureri abdominale, greață, senzație de vomă, diaree;
– oboseală excesivă;
– ritm cardiac anormal;
– înțepături / furnicături la nivelul mâinilor și picioarelor;
– amorțirea extremităților;
– hemoragie internă și comă.

Consumul de arsenic a fost asociat cu creșterea riscului de cancer de vezică urinară, plămâni și piele.

Arsenicul se poate detecta prin testarea urinei, sângelui sau părului și cea mai folosită metoda de eliminare a lui este terapia chelatoare.

Prin această terapie se pot reducele efectele acestui mineral, dar nu se pot repara pagubele deja produse.

În timpul acestei terapii este recomandat să consumați multe lichide pentru a facilita eliminarea arsenicului din organism.

Pentru a impiedica absorbția lui se poate apela și la lavaj gastric.

Ce putem face pentru a preveni otrăvirea?
Zonele în care au existat mine de aur sunt mult mai contaminate decât celelalte și persoanele ce locuiesc în astfel de zone sunt expuse unei cantități mai mari de arsenic.

Pentru a limita cantitatea de arsenic ingerată de copiii dumneavoastră nu îi lăsați să introducă în gură degetele sau alte obiecte.

Pentru a îndepărta nisipul și solul trebuie să vă spălați pe mâini înainte să mâncați și să spălați des mâinile copiilor și jucăriile acestora.

Spălați bine fructele și legumele și curățați de pieliță legumele rădăcinoase.

Pentru a nu introduce praf în casă trebuie să vă scoateți încălțările în afara acesteia.

Surse de arsenic:
Pe langa sol, praf și steril, arsenicul se poate găsi în cantități mari și în rădăcinoase (morcovi, ridichii etc.), în spanac, salată, orez și fasole.

Arsenicul se dizolvă foarte bine în apă și de aceea orezul poate să conțină cantități importante.

Print Friendly

Informațiile prezente pe această pagină, inclusiv cele din comentarii, au caracter informativ și nu înlocuiesc consultul medical de specialitate. Nu vă fundamentați acțiunea sau lipsa de acțiune doar pe baza acestora. Trebuie să consultați medicul specialist cu privire la orice problemă sau informație referitoare la sănătatea și bunăstarea dumneavoastră.

2 Comentarii

  1. Raspunde Marius 23/03/2018

    Am citit ca orezul brun ar contine o cantitate mai mare de arsenic pentru ca arsenicul se gaseste mai mult in coaja. Dar pe de alta parte, orezul bun e mai sanatos ca cel alb. Si atunci ce sa fac, pe care sa-l aleg?

Spune-ți părerea

Abonează-te la Newsletter pentru a nu rata ultimele articole publicate pe CeSăMâncăm.ro

Introduceţi adresa de e-mail

Adresa de e-mail trebuie confirmată! Veți primi un e-mail de activare de la FeedBurner Email Subscriptions.

and last modified on March 25th, 2017 at 13:55,