Acizi graşi omega 6

2

Acizii graşi omega 6 sunt acizi grași esenţiali. Sunt esențiali pentru că organismul nu îi poate produce și trebuie procurați din alimente.

Împreună cu acizii graşi omega 3, acizii omega 6 au un rol important în funcţionarea creierului și dezvoltarea normală a organismului.

Fiind un tip de acizi graşi polinesaturați, acizii graşi omega 6 stimulează regenerarea pielii și părului, reglează metabolismul și menţin funcţiile sistemului reproducător.

floarea soarelui sursa de omega 6Într-o dietă sănătoasă trebuie să existe un echilibru între omega 3 și omega 6 pentru că omega 3 reduc inflamaţia și anumiţi omega 6 o produc.

Au existat și câteva studii care au arătat că dezechilibrul dintre cei doi acizi graşi conduce la creşterea riscului de sindrom dureros local. Acest sindrom este o formă neobişnuită de durere cronică ce afectează în general membrele superioare și inferioare. În general, acesta apare după o traumă fizică, infarct, etc., însă durerea este mult mai mare decât ar fi în mod normal pentru astfel de traume.

Studiile arată că alimentaţia modernă, cu mici excepţii, este foarte dezechilibrată în ceea ce priveşte consumul de acizi graşi omega 3 și 6 (se consumă de peste 14 ori mai mult omega 6 decât omega 3).

O excepţie la cele menţionate anterior este dieta mediteraneană, care are un echilibru mai bun între omega 3 și 6. Această dietă conţine mai puțină carne și mai multe produse ce conţin omega 3 precum fructe și legume, pește, ulei de măsline, usturoi etc.

Există mai multe tipuri de acizi graşi omega 6 și nu toţi favorizează apariţia inflamaţiei.

Majoritatea acizilor graşi omega 6 provin din uleiurile vegetale. Un astfel de acid este acidul linoleic (a nu se confunda cu acidul alfa linoleic (ALA), un acid gras omega 3). Acesta se descompune în organism în acid gama linoleic (GLA). GLA este un acid gras ce reduce inflamaţia. Atunci când este consumat ca supliment alimentar, acesta se transformă într-o altă substanţă ce reduce inflamaţia.

Efecte benefice
Câteva studii au arătat că acidul gama linoleic (GLA), administrat pentru 6 luni sau mai mult, poate reduce durerile în cazul persoanelor care suferă de neuropatie diabetică. În cazul persoanelor diabetice care au o glicemie mai scăzută acidul gama linoleic este mai eficient.

Se pare că omega 6 reduce incidența și simptomele alergiilor, însă aceste efecte nu au fost confirmate de studii bine făcute.

Studiile clinice arată că deficitul de atenţie și hiperactivitate (ADHD) este mult mai des întâlnit în cazul copiilor cu un nivel redus de acizi graşi esenţiali precum omega 3 și 6, totuşi studiile nu au putut confirma că suplimentarea cu ulei de pește reduce simptomele ADHD.

În ceea ce priveşte cancerul de sân, studiile au avut rezultate contradictorii. Astfel, unele au arătat că omega 6 încetineşte dezvoltarea cancerului, iar altele că acesta stimulează dezvoltarea lui. Un alt studiu a arătat că femeile bolnave de cancer de sân care consumă acid gama linoleic (GLA) răspund mai bine la tratamentul cu tamoxifen (medicament utilizat în tratarea cancerului de sân).

Nu consumaţi suplimente cu omega 6 dacă suferiţi de cancer de sân fără să discutaţi cu doctorul dumneavoastră.

Se pare ca GLA poate diminua presiunea arterială, singur sau împreună cu omega 3 din uleiul de pește.

De asemenea, printr-un studiu efectuat pe bărbaţi s-a arătat că 6 grame de ulei de coacăze pot diminua presiunea diastolică. Totuşi, sunt necesare mai multe studii pentru a putea fi siguri că GLA este eficient în tratarea hipertensiunii.

Există și câteva dovezi care susţin utilizarea acizilor graşi esenţiali precum omega 3 și 6 în prevenirea osteoporozei, în sensul diminuării pierderilor de masă osoasă, în special în cazul femeilor aflate la menopauză.

Efecte secundare și contraindicaţii
Nu este recomandat consumul acestui acid gras de către persoanele care au tulburări convulsive (crize) pentru că acesta le poate accentua.

De asemenea, nu consumaţi omega 6 înainte de intervenţii chirurgicale pentru că interacţionează cu anestezicul (trebuie să vă opriţi cu cel puțin două săptămâni înainte de intervenţia chirurgicală).

Suplimentele ce îl conţin nu trebuie consumate în timpul sarcinii pentru că pot produce naştere prematură.

Nu consumaţi mai mult de 3 grame de GLA pe zi pentru că la acest nivel poate favoriza inflamaţia.

De asemenea, aceştia mai pot produce dureri de cap, abdominale, greață, diaree.

Studiile au arătat că promovează dezvoltarea cancerului de prostată și astfel nu este recomandat în cazul pacienţilor care suferă de această afecțiune.

Nu utilizaţi suplimente cu omega 6 dacă urmaţi un tratament cu medicamente care subţiază sângele pentru că acestea pot crește riscul de sângerare.

Surse de omega 6
Pentru o stare generală bună este necesară păstrarea unei proporţii între omega 6 și omega 3 între 2:1 și 4:1, anumiţi cercetători susţinând valori chiar mai mici.

Surse bune sunt uleiuri vegetale precum cel de floarea soarelui, soia, susan și porumb, seminţe etc.

Aceşti acizi graşi sunt disponibili și sub formă de suplimente alimentare ce conţin acid linoleic și acid gama linoleic (ulei de coacăze, ulei de luminiţa nopţii, spirulină etc.).

Totuşi, o dietă obişnuită furnizează o cantitate suficientă de omega 6 și nu este necesară suplimentarea. În foarte multe cazuri este necesară reducerea cantităţii ingerate și creşterea cantităţii de omega 3 pentru a echilibra raportul dintre cei doi acizi grași.

În anumite cazuri (anumite afecţiuni) este posibil ca suplimentarea să fie necesară. Consultaţi un medic specialist.

Pentru că cei doi acizi graşi despre care am tot vorbit în acest articol au de multe ori aceleaşi surse, este indicat să citiţi și acest articol despre omega 3, în care veţi mai găsi efecte benefice și secundare comune.

Nu trebuie să vă străduiţi pentru a obţine cantitatea optimă de acizi graşi omega 6. Ceea ce trebuie să faceţi este să încercaţi să creşteţi cantitatea de omega 3 pentru a echilibra situaţia.

Surse
nih.gov
umm.edu

Print Friendly
advert

2 Comentarii

  1. Raspunde Cristi 23/10/2016

    Foarte interesante articolele de pe acest site. Imi place foarte mult. Tineti-o tot asa! Mult succes!

Spune-ți părerea


× șase = 48

Abonează-te la Newsletter pentru a nu rata ultimele articole publicate pe CeSăMâncăm.ro

Introduceţi adresa de e-mail

Adresa de e-mail trebuie confirmată! Veți primi un e-mail de activare de la FeedBurner Email Subscriptions.

and last modified on November 16th, 2016 at 17:05,