Iarna și vitamina D

0

Având în vedere că suntem în luna martie am cam întârziat cu acest articol, însă informaţiile va vor fi utile pentru iarna următoare.

Chiar dacă pe perioada iernii mai sunt și zile însorite, este posibil să nu beneficiaţi de cantitatea optimă de radiaţii UV și astfel să fiţi deficitari în vitamina D.

Pe parcursul verii, producţia de vitamina D este mare pentru că radiaţiile UV sunt la un nivel ridicat. Astfel, doar câteva minute petrecute la soare vă pot asigura necesarul zilnic de vitamina D.

Vitamina D iarna Totuşi, iarna nivelul radiaţiilor UV este mult mai scăzut (indicele UV este sub 3). Astfel, producţia de vitamina D poate să scadă sub nivelul optim chiar dacă staţi la soare.

Un test simplu – priviți umbra dumneavoastră. Dacă este mai mică sau egală cu înălţimea dumneavoastră înseamnă că nivelul radiaţiilor UV permite o producţie optimă de vitamina D. Dacă este mai mare decât dumneavoastră probabil nu primiți cantitatea optimă de radiaţii.

Producţia de vitamina D pe timpul iernii mai este influenţată negativ și de suprafaţa mică de piele expusă la soare (hainele acoperă aproape tot corpul), de cerul înnorat și de perioada scurtă petrecută în aer liber.

Realitatea este că pe parcursul iernii, chiar și în cele mai bune condiţii, cantitatea de vitamina D obţinută prin expunerea la soare în perioada noiembrie – martie este destul de mică.

Acest lucru înseamnă că persoanele care se bazează doar pe radiaţiile solare pentru a obţine cantitatea necesară de vitamina D pot avea probleme. Nivelul de vitamina D din sânge coboară foarte mult în lunile ianuarie și februarie.

Interesant este că cele două luni sunt cele în care se înregistrează vârful de cazuri de răceală și gripă. Câteva studii au arătat că această vitamină este importantă pentru sistemul imunitar și că riscul de infecţii ale tractului respirator crește atunci când nivelul acestei vitamine scade.

De asemenea, carența de vitamina D produce depresie în cazul femeilor tinere.

Astfel, este recomandat ca în luna decembrie să faceţi o analiza a nivelului de vitamina D din sânge pentru a vedea dacă este necesară sau nu suplimentarea sau dacă trebuie să consumaţi mai multe alimente bogate în această vitamină.

Studiile sugerează că nivelul optim este de peste 30 ng/mL (75-80 nmol/L).

Nu consumaţi suplimente ce conţin această vitamină fără a efectua analizele menţionate anterior pentru că excesul este foarte periculos.

Pentru mai multe informaţii despre vitamina D (inclusiv despre carență și exces) puteţi citi și acest articol.

Print Friendly
advert

Niciun comentariu

Spune-ți părerea


9 + cinci =

Abonează-te la Newsletter pentru a nu rata ultimele articole publicate pe CeSăMâncăm.ro

Introduceţi adresa de e-mail

Adresa de e-mail trebuie confirmată! Veți primi un e-mail de activare de la FeedBurner Email Subscriptions.