Numărați caloriile? Este acest lucru util sau nu?

0

Aproape toate alimentele pe care le consumăm au o etichetă pe care este menționată valoarea lor nutritivă.

Numărul de calorii și cantitatea de lipide, glucide, proteine și fibre este utilă consumatorilor pentru alegerea alimentelor potrivite.

abac numarare caloriiDespre ce este o calorie, cum se determina în trecut numărul de calorii și care este metoda utilizată în prezent am scris în acest articol.

În acest articol vom vedea dacă metoda utilizată în prezent este conformă cu realitatea și care pot fi marjele de eroare ale sistemului actual, dar și posibile soluții pentru consumatori.

Sistemul a fost dezvoltat de Wilbur Olin Atwater în secolul 19. Acesta a calculat numărul mediu de calorii furnizate de un gram de grăsime, proteine, glucide și alcool.

Unul dintre factorii care generează erori este faptul că au fost utilizate valorile medii. Astfel, nu a fost luat în considerare faptul că fiecare aliment se digeră în felul lui.

De exemplu, există amidon rezistent. Acesta se digeră mai greu decât amidonul normal și nu este digerat complet sau este digerat mai încet și astfel permite organismului să consume acele calorii și nu să le depoziteze.

Astfel, pot exista cazuri în care două alimente cu același conținut caloric (în teorie) să fie total diferite în practică.

Chiar și același aliment poate avea un număr de calorii diferit dacă este consumat de persoane diferite.

Alți factori care influențează numărul de calorii din alimente sunt:

Nivelul de preparare termică
Alimentele preparate termic se digeră mult mai bine decât cele nepreparate termic și astfel furnizează mai multe calorii.

De asemenea, alimentele nepreparate termic conțin un număr mai mare de microorganisme decât cele preparate termic și organismul consumă mai multă energie. Consumul suplimentar de energie este dat de răspunsul sistemului imunitar.

Duritatea pereților celulari
Acest factor este relevant în special în cazul legumelor, alunelor, migdalelor, fisticului.

Cu cât sunt mai fragili pereți celulari cu atât mai multe calorii obținem din alimentul respectiv. Dacă pereții celulari sunt duri, o parte din nutrienții conținuți de alimentul respectiv trec neatinși prin organism.

Chiar și în cazul unei singure plante pot exista diferențe. De exemplu frunzele mai bătrâne au perți celulari mai rezistenți decât cele tinere.

Flora bacteriană și particularitățile sistemului digestiv
Flora bacteriană este foarte importantă în procesul de digestie. Aceasta diferă de la o persoană la alta și astfel nutrienții vor fi absorbiți diferit, în funcție de flora bacteriană individuală.

Important este și aparatul enzimatic al unui individ. Dacă nu posedă suficiente enzime, alimentele se digeră mai puțin sau mai încet, limitând absorbția nutrienților.

Alimentele consumate în timpul unei mese
Există alimente care facilitează absorbția nutrienților din alte alimente, dar și alimente care îngreunează absorbția altora.

De exemplu, persoanele care consumă alune elimină mai multe grăsimi în scaun decât persoanele care nu consumă alune sau care consumă unt de arahide sau ulei de arahide.

Efectele de mai sus au fost observate în cadrului unui studiu ce investiga corectitudinea sistemului Atwater. În cadrul acestuia s-a observat că în anumite cazuri sistemul Atwater este depășit. De exemplu, în cazul migdalelor numărul de calorii este supraevaluat cu 20%. La fistic diferența este mai mică, de doar 5%.

Masticația
Masticația are un rol important în absorbția nutrienților. Cu cât un aliment este mestecat mai bine cu atât se absorb mai ușor nutrienții.

Un exemplu poate fi dat chiar de alune, acestea având mare parte din grăsimi în pereții celulari. Dacă alunele nu sunt mestecate corespunzător grăsimile pot trece neatinse prin sistemul digestiv.

Concluzii
Din cauza motivelor enunțate mai sus cercetătorii se gândesc că poate ar trebui să se modifice sistemul utilizat în prezent pentru a arăta o imagine mai corectă a valorii nutritive a alimentelor.

Totuși, având în vedere că valorile nutritive reale ale alimentelor ar fi în general mai mici după modificarea sistemului decât cele meționate acum pe etichete, nutriționiștii se tem că actualizarea acestuia ar transmite un mesaj greșit și anume că oamenii au voie să mănânce mai mult. Acest lucru probabil ar conduce la creșterea numărului de persoane cu o greutate corporală peste normal (număr deja destul de mare).

Pentru a nu afecta prea mult sistemul actual ar putea fi posibilă o modificare limitată a acestuia, în sensul modificării valoriilor nutritive doar pentru anumite alimente.

Chiar și cu modificarea completă a sistemului actual valorile nutritive ale alimentelor nu vor fi niciodată 100% corecte deoarece cantitatea de calorii din alimente depinde de interacțiunea complexă dintre alimente și organismul uman.

În final, ceea ce dorim este să facem cele mai bune alegeri atunci când mergem la cumpărături.

Totuși, utilizarea valorii nutritive a alimentelor pentru a alege alimentele sănătoase din supermarket este o metodă destul de simplistă și nu este suficientă pentru a avea o alimentație sănătoasă.

Atunci când alegeți alimentele trebuie să vă gândiți la gradul de procesare, alimentele cu un grad ridicat de procesare fiind în general mai ușor de digerat, au mai puțini micronutrienți (vitamine, minerale etc.) și mai mulți aditivi alimentari.

În schimb, alimentele integrale, alunele, nucile, migdalele, fructele și legumele se digeră treptat, oferă o cantitate mai mare de micronutrienți și nu conțin aditivi alimentari.

Astfel, pentru a tăia din calorii într-un mod sănătos ar fi util să consumați cât mai multe alimente integrale, fructe, legume, nuci, alune migdale etc. în defavoarea produselor cu un grad ridicat de procesare.

Cele prezentate mai sus nu înseamnă că nu ar trebui să mai citiți etichetele produselor. Chiar dacă sistemul Atwater nu este 100% corect, acesta vă poate ajuta să alegeți alimentele mai sănătoase sau să vă faceți o idee despre cantitatea de proteine, glucide și grasimi dintr-un produs.

În plus, citirea etichetelor este importantă și pentru identificarea alimentelor cu un conținut mare de aditivi alimentari.

CITIREA ETICHETELOR probabil este cel mai important pas pe care îl puteți face spre o alimentație sănătoasă.

Print Friendly

Informațiile prezente pe această pagină, inclusiv cele din comentarii, au caracter informativ și nu înlocuiesc consultul medical de specialitate. Nu vă fundamentați acțiunea sau lipsa de acțiune doar pe baza acestora. Trebuie să consultați medicul specialist cu privire la orice problemă sau informație referitoare la sănătatea și bunăstarea dumneavoastră.

Niciun comentariu

Spune-ți părerea

Cod antispam *

Abonează-te la Newsletter pentru a nu rata ultimele articole publicate pe CeSăMâncăm.ro

Introduceţi adresa de e-mail

Adresa de e-mail trebuie confirmată! Veți primi un e-mail de activare de la FeedBurner Email Subscriptions.