Rolul proteinelor în alimentație

0

Până de curând proteinelor nu li s-a acordat atenția cuvenită, aceasta fiind îndreptată asupra lipidelor, glucidelor și vitaminelor. În ultima perioadă acest lucru s-a schimbat, în mare parte datorită dietelor bogate în proteine.

Proteinele nu sunt suficient cercetate și de aceea nu se știe precis care este cantitatea de proteine de care are nevoie organismul. Până acum s-a ajuns la concluzia ca 0.8-1g/kg corp este suficient pentru a menține organismul în limite normale.

Proteinele sunt prezente în toate celulele din organism și sunt necesare în procesul de regenerare a celulelor îmbătrânite, în procesul de dezvoltare a copiilor și în timpul sarcinii. Acestea sunt compuse dintr-un șir continuu de aminoacizi.

Proteinele si mancarea– aminoacizi esențiali
Acești aminoacizi nu pot fi sintetizați de organismul uman și de aceea trebuie luați din alimente.

Aminoacizi esențiali

– aminoacizi neesențiali
Pot fi sintetizați de către organism din aminoacizii esențiali sau prin descompunerea proteinelor.

Aminoacizi neesențiali

Cele mai importante surse de proteine
Aminoacizii se găsesc în surse animale cât și în cele vegetale.
Surse animale: carne de orice fel, produse lactate și ouă.
Surse vegetale: soia, fasole, mazare, linte, ciuperci, germeni de grâu.

Recomandări
– oul este o sursă importantă de proteine, dar este și o sursă de colesterol așa că nu consumați mai mult de șapte ouă pe săptămână. Albușuri puteți să mâncați mult mai multe.

– încercați să aveți surse multiple de proteine, nu doar surse animale sau doar surse vegetale;

– în alimente nu veți găsi doar proteine ci și glucide, lipide, sare etc., deci fiți atenți ce alimente consumați;

De exemplu, o porție de friptură de porc de 150 de grame este o sursă importantă de proteine, dar are o cantitate aproape egală de grăsimi din care 35% sunt grăsimi saturate;

O porție identică de somon are o cantitate apropiată de proteine, cu 50% mai puține grăsimi și cu peste 90% mai putine grăsimi saturate;

– ca surse animale de proteine ar fi cel mai bine să folosiți carnea de pasare fără piele și pește;

– dacă vă place carnea roșie încercați să consumați carnea mai slabă și în cantitați mici pentru că acest tip de carne crește riscul de cancer de colon, boli ale inimii și diabet;

– încercați să evitați produsele procesate din carne care pe lângă grăsimi mai conțin și E-uri, sare etc., crescând astfel și mai mult riscul de cancer, boli ale inimii și diabet;

– consumați soia pentru că alimentele pe baza de soia sunt foarte bogate în proteine și ar trebui să le consumați de 2-4 ori pe săptămână. Consumul peste acest nivel nu va aduce un plus de sănătate și o cantitate mare de soia poate produce alergii, intoleranță alimentară etc.

– nu exagerați cu consumul de proteine pentru că o dietă foarte bogată în proteine poate afecta rinichii.

Articole din aceasta serie:
– Proteinele și rolul lor în controlul greutății
– Soia și prevenirea bolilor
– Proteinele și bolile cronice
Sfaturi pentru vegetarieni

Surse folosite pentru realizarea acestei serii de articole:
www.harvard.edu
www.nlm.nih.gov
www.choosemyplate.gov

Print Friendly
advert

Niciun comentariu

Spune-ți părerea

Cod antispam *

Abonează-te la Newsletter pentru a nu rata ultimele articole publicate pe CeSăMâncăm.ro

Introduceţi adresa de e-mail

Adresa de e-mail trebuie confirmată! Veți primi un e-mail de activare de la FeedBurner Email Subscriptions.

and last modified on April 5th, 2016 at 17:01,