Sorbitol – E420 – dăunator sau nu?

3

Aditivul alimentar sorbitol mai este cunoscut și sub numele de glucitol sau E420. Acest aditiv este folosit în industria farmaceutică și alimentară ca îndulcitor, umectant și laxativ.

Mai este folosit și pentru îndepărtarea ionilor de potasiu (K) în cazul în care aceștia sunt prezenți în organism în cantitate mare și pentru producerea de biocombustibili.

Este folosit intens și în produse cosmetice unde are rol de umectant și agent de îngrosare.

Ca și îndulcitor sorbitolul are o valoare calorică de 2.6 kcal/gram, valoare ce este cu aproximativ  40% mai mică decât a zaharului care are o valoare calorică de 4 kcal/gram.

Sorbitolul este foarte utilizat in industria alimentara in cazul produselor hipocalorice.
structura chimica sorbitol e420 Efectele consumului de alimente ce conțin sorbitol (E420)
E420 sau sorbitol este considerat sigur pentru persoanele peste 60 de ani și de aceea este folosit în industria farmaceutică pe post de laxativ pentru persoanele cu vârstă înaintată.

Chiar dacă este considerat ca fiind sigur, medicamentele ce au la baza sorbitolul nu trebuie folosite fără a consulta un medic specialist. E420 este interzis în alimentația copiilor sub un an.

În cazul diabeticilor, acumularea sorbitolului în interiorul celulelor poate duce la deteriorarea acestora.

O cantitate prea mare de sorbitol în celulele retinei, cristalinului sau în celulele Schwann poate duce la deteriorarea acestor celule și astfel poate produce retinopatie, cataractă și neuropatie periferică.

Consumul de sorbitol  nu este indicat în cazul în care aveți probleme cu colonul sau cu alte parți ale sistemului digestiv. Persoanele care au probleme cu sistemul digestiv și care consumă sorbitol pot avea parte de dureri abdominale puternice, flatulență (gaze) și diaree.

În cadrul testelor făcute pe șobolani sorbitolul a afectat tractul digestiv. Aceste afecțiuni includ sângerări, perforarea colonului și colită. Manifestarea afecțiunilor menționate a fost mult mai puternică în cazul animalelor ce sufereau de uremie.

În cazul testelor efectuate pe oameni efectele consumului de sorbitol, pe langa cele de mai sus, sunt:
– slăbirea sistemului imunitar;
– micsorarea volumului sangvin;
– tensiune scăzută;
– boli vasculare.

Consumul mare de sorbitol poate duce și la scăderi în greutate. O femeie de 52 de kg a slabit în 8 luni 11 kg datorită consumului exagerat de sorbitol. Această persoană a consumat aproximativ 20 g/zi. Alte persoane au avut nevoie de spitalizare după ce au consumat  30 g/zi.

Nu vă gânditi la acest aditiv ca la o soluție ieftină pentru pierderea kilogramelor în plus. Nu trebuie să consumati sorbitol pentru a slăbi pentru că acesta deteriorează starea dumneavoastră de sănătate și de aceea slăbiți. Cel mai bine este să vă organizați și să consumați alimente ce au o cantitate mică de glucide și lipide.

Trebuie să consumați și alimente care sunt bogate în fibre. Alimentele bogate în fibre ajuta sistemul digestiv și sunt bogate și în vitamine și minerale (fructe, legume, cereale integrale). Nu apelați la soluții ușoare (pastile de slabit) pentru că acestea doar vă pun viața în pericol. Grăsimile nu trebuie evitate, ci trebuie doar  înlocuite sursele din care le obțineți.

Cel mai bine este să consumați pește și nu porc/oaie/vită. În cazul peștelui vă recomand consumul de fitofag (nu răpitor). Peștii răpitori sunt în vârful lanțului trofic și de aceea aceștia au o cantitate mult mai mare de metale grele și toxine, în special mercur, decât peștii care se hrănesc cu plante.

Țineți cont că toate grăsimile au valoare calorică de 9 kcal/gram și că diferenta între cele provenite din pește și cele din alte surse este compoziția acestora. Concluzia este că nu trebuie sa exagerati cu consumul de grăsimi, chiar dacă provin din carne de pește și că trebuie să reduceți aportul de glucide rafinate.

Alimentele în care este prezent sorbitolul (E420)
Alimentele în care găsiți sorbitol sunt:
– băuturi hipocalorice;
– înghețată;
gumă de mestecat fără zahăr;
– sirop de tuse;
– fructe uscate;
– surimi;
– laxative;
– apă de gură și pastă de dinți;
– dulciuri hipocalorice dar și în alte alimente ce nu sunt hipocalorice.

Print Friendly

Informațiile prezente pe această pagină, inclusiv cele din comentarii, au caracter informativ și nu înlocuiesc consultul medical de specialitate. Nu vă fundamentați acțiunea sau lipsa de acțiune doar pe baza acestora. Trebuie să consultați medicul specialist cu privire la orice problemă sau informație referitoare la sănătatea și bunăstarea dumneavoastră.

3 Comentarii

  1. Raspunde stan colton 24/10/2018

    AAAAAAAAAAAA,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, – v-am prins, desteptilor !!! – ia ascultati – ===>> “valoare calorică de 2,6 kcal/gram” – “valoare calorică de 4 kcal/gram” – “valoare calorică de 9 kcal/gram” – asa scrieti in perla voastra de articol ?? – ha,ha, huo, huo !! – santeti ca aceia ce pot merge pe sarma dar se-mpiedica la tot pasul mergand pe pamant !!! – cine v-a invatat pe voi ca 1 gram de zahar poate da 4.000 de calorii energie ??? – daca-i asa, atunci cu 1 gram de zahar poti trai si munci greu O(una) zulica intreaga (24ore), si asta s-a invatat la gimnaziu, fizica-chimia de cl. 7-8 !!! – si nu-i vorba de 4000, cum ziceti voi, ci 4500, dac-ar fi adevarat !!! – sa va explic, ca-n cartile pe care nu v-a placut sa le studiati ! >>> un om are nevoie de urmatoarele cantitati de energie, dupa activitatile pe care le practica in 24 de ore – daca doarme 24 de ore, consuma in timpul asta cam 1500 cal. – daca practica munci statice sau dinamice usoare consuma cam 2500 cal. – la o munca si activitate medie, consuma cam 3500 cal. – la o munca si activitate grea, consuma cam 4000-4500 cal. – la munci si activitati foarte grele, e nevoie de peste 5000 cal. – toate aceste consumuri depind de greutatea corporala a respectivului – or, ce scrieti voi acolo, “4Kcal” inseamna 4000 de calorii, pricepeti ??? – mi-e mila de voi ……. ia uite, cine da sfaturi !!!……. – mai studiati, mai cereti si parerea altora, nu numai urmasilor de chimisti de renume mondial, ha, ha, huo, huo !!!

  2. Raspunde stan colton 26/10/2018

    Ca și îndulcitor sorbitolul are o valoare calorică de 2.6 kcal/gram, valoare ce este cu aproximativ 40% mai mică decât a zaharului care are o valoare calorică de 4 kcal/gram si totusi, din ce-ati scris in fraza asta, rezulta ca, cu 1 gram de zahar ingurgitat, un om si-a asigurat necesarul de energie pe o zi ……. fizica spune altceva. – poate ca v-am luat cam tare, dar si voi santeti "tari" la fizica si lb. romana ……………………………………………………………………………………………………………………. "no ofense" ……. in rest, presupun ca informatiile sant bune ……. multumesc.

Spune-ți părerea

Abonează-te la Newsletter pentru a nu rata ultimele articole publicate pe CeSăMâncăm.ro

Introduceţi adresa de e-mail

Adresa de e-mail trebuie confirmată! Veți primi un e-mail de activare de la FeedBurner Email Subscriptions.

and last modified on March 17th, 2016 at 11:21,