Bromelina (bromelaina)

0

Bromelaina este un amestec de enzime proteolitice și se găsește în ananas. În continuarea articolului termenul utilizat pentru bromelaină va fi de enzimă. Această enzimă a fost izolată din ananas în secolul 18 (se mai numește și extract de ananas) și este utilizată tradițional pentru a trata indigestia și inflamația (în special cea a nasului și sinusurilor), îndepărtarea țesuturilor moarte, relaxarea mușchilor, subțierea sângelui, prevenirea cancerului și a durerilor musculare produse de exercitii fizice intense și pentru pierderea kilogramelor suplimentare.

Nu toate efectele menționate mai sus sunt și dovedite științific. Astfel, în continuarea acestui articol vă vom prezenta efectele pentru care există dovezi științifice (chiar dacă în anumite cazuri sunt puține) pentru a vă putea ajuta să faceți alegerea potrivită.

Ananas - sursa de bromelaina - bromelinaEfectele bromelinei (bromelaina)
Bromelaina a fost aprobată în Germania pentru a fi utilizată pentru reducerea umflăturilor și inflamării după operații, în special în cazul inflamării sinusurilor.

De asemenea, această enzimă poate reduce și inflamația produsă de infecții și răni, timpul de vindecare și durerea (produsă de lovituri sau operații).

Studii efectuate pe animale arată că aceasta poate fi utilizată și pentru îndeărtarea țesutului mort, în special în cazul arsurilor. Nu utilizați fără să consultați un medic specialist! Nu tratați arsurile acasă!

Deși nu toate studiile au obținut rezultate pozitive, majoritatea arată că bromelaina poate avea efecte benefice în cazul sinuzitei (reduce cantititatea de mucus) și în cazul febrei fânului (reduce inflamația).

Un amestec ce conține rutină, tripsină și bromelaină (bromelina) se pare că are efecte benefice în cazul persoanelor care suferă de osteoartrită, acest amestec reducând durerea și îmbunătățind funcționarea genunchilor.

Împreună cu quercetina şi papaina are efect antiinflamator, în special în cazul prostatitei cronice nebacteriene.

De asemenea, poate preveni durerile musculare produse de exerciții fizice intense (teste preliminare).

În plus, crește biodisponibilitatea curcuminei  și implicit amplifică efectele benefice ale turmericului.

Aproape toate studiile care au arătat că bromelaina are efecte benefice au fost efectuate cu preparate complexe ce conțineau această enzimă dar și alți compuși (naturali sau nu). Astfel, se poate concluziona că efectele acestei enzime sunt mult mai puternice atunci când este utilizată împreună cu alte substanțe.

Momentan nu există dovezi care să susțină utilizarea preparatelor ce conțin bromelaină în alte scopuri decât cele menționate mai sus. Chiar și dovezile pentru efectele menționate anterior nu sunt suficiente, însă acestea reprezintă un punct de plecare în determinarea efectelor acestei enzime.

Surse de bromelină (bromelaină)
Această enzimă se găsește în ananas, însă nu în cantitate suficientă pentru a putea fi utilizată în scop terapeutic (în acest caz poate avea efecte preventive și poate facilita digestia proteinelor). Astfel, în cazul unor afecțiuni singura soluție o reprezintă suplimentele alimentare.

În general această enzimă este produsă industrial prin racireă, centrifugarea, ultrafiltrarea și deshidratarea sucului de ananas. În soluțiile apoase se mai introduc diferiți compuși care au rolul de a preveni autodigestia bromelainei.

Produsul final este o pulbere galbenă ce pastrează aroma ananasului.

Nu utilizați suplimente alimentare cu bromelaină (bromelină) fără să consultați un medic specialist!

Doze
Dozele recomandate de comisia pentru alimente și medicamente din Germania sunt de 80-320 mg, de 2-3 ori pe zi.

Pentru afecțiuni specifice pot fi administrate și doze mai mari:

- osteoartrita – 500-2000 mg pe zi, în două doze sau un produs ce conține 100 mg rutină, 48 mg tripsină și 90 mg bromelaină (bromelină), două tablete, de trei ori pe zi.

- răni, operații – 2000 mg pe zi, în patru doze, pe stomacul gol.

- indigestie – 500 mg pe zi, în 3 doze, în timpul meselor.

Aceste doze sunt orientative. Consultați un medic specialist pentru a afla dozele și modul corect de administrare.

Efecte secundare și contraindicații
Este considerată relativ sigură dacă este consumată în cantitățile prezente în ananas, cele mai multe efecte secundare fiind întâlnite în cazul consumului de suplimente alimentare.

Efectele acestei enzime sunt în general reprezentate de greață ușoară, diaree și sângerare menstruală abundentă.

Nu administrați copiilor suplimente alimentare ce conțin această enzimă pentru că nu există studii care să demonstreze siguranța lor.

De asemenea, femeile însărcinate și persoanele care suferă de hipertensiune, afecțiuni hepatice sau renale și probleme legate de coagularea sângelui nu trebuie să consume astfel de suplimente.

Nu este recomandată utilizarea suplimentelor ce o conțin pentru o perioadă mai mare de 8-10 zile la rând.

Persoanele alergice la ananas, țelină, morcovi, fenicul, polen, papaină, grau pot fi alergice și la bromelaină.

Această enzimă poate crește riscul de sângerare în cazul unei intervenții chirurgicale. Nu consumați cu cel puțin două săptămâni înainte de aceasta.

Bromelaina poate crește absorbția antibioticelor și poate amplifica acțiunea medicamentelor anticoagulante și a sedativelor, dar și a plantelor cu efect sedativ.

Surse
nih.gov
umm.edu
examine.com

Print Friendly
advert

Niciun comentariu

Spune-ți părerea


șase × 5 =

Abonează-te la Newsletter pentru a nu rata ultimele articole publicate pe CeSăMâncăm.ro

Introduceţi adresa de e-mail

Adresa de e-mail trebuie confirmată! Veți primi un e-mail de activare de la FeedBurner Email Subscriptions.

and last modified on January 3rd, 2017 at 14:37,