Lectinele din leguminoase şi cereale

2

Lectinele sunt un grup de glicoproteine ce se gasesc în cantitate mare în leguminoase (fasole, soia, linte etc.), cartofi, cereale etc.

Rolurile acestor substanţe în plantele care le conţin nu sunt cunoscute foarte bine, dar se pare că acestea au un rol important în apărarea plantelor de microorganisme şi insecte.

Aceste substanţe se pot lega de glucide, hematii şi de celulele mucoasei intestinale (reduc absorbţia nutrienţilor şi îngreunează regenerarea mucoasei).

În cadrul testelor efectuate pe animale anumite lectine din leguminoase încetinesc dezvoltarea organismului la 0.5% din dietă, iar altele pot produce chiar decesul animalelor la această concentraţie.

surse de lectineO lectină foarte periculoasă este cea din boabele de ricin, aceasta fiind utilizată în cazul bioterorismului.

Cea mai cunoscută lectină este PHA, un compus ce se găseşte în cantităţi semnificative în boabele de leguminoase (2.4-5% din masa proteică). Aceasta diminuează absorbţia lipidelor, vitaminei B12, sodiului şi clorului.

În cazul oamenilor simptomele toxicităţii PHA sunt: flatulenţă, greaţă, vărsături, diaree (apare în primele trei ore de la ingerare). Organismul îşi revine în general în primele cinci ore de la apariţia simptomelor.

De asemenea, lectinele pot produce şi un răspuns imun ceea ce conduce la apariţia iritaţiilor la nivelul pielii, durerilor articulare etc.

Aceste substanţe sunt suspectate că ar facilita apariţia diabetului, a bolii celiace şi a artritei reumatoide. De asemenea, aceste substanţe pot agrava anumite afecţiuni renale.

Cerealele integrale au o valoare nutritivă mai mare decât cele rafinate, însă conţin şi o cantitate mai mare de lectine şi alţi antinutrienţi.

O problemă mare o reprezintă cerealele şi produsele din cereale care au invadat rafturile magazinelor şi care au devenit o parte importantă dietei noastre. În timp, organismul nu mai poate face faţă asaltului şi apar efectele negative ale consumului exagerat de cereale şi produse din cereale.

Ce puteti face?
Concentraţia de lectine din leguminoase scade dramatic atunci când acestea sunt preparate termic.

Atentie! Lectinele sunt distruse de căldură umedă (fierbere, abur) şi nu de căldură uscată.

Fierberea boabelor de leguminoase pentru cel puţin 10 minute scade concentraţia de lectine de peste 200 de ori.

Pentru a distruge lectinele trebuie să preparaţi termic (căldură umedă) produsele ce le conţin la o temperatură mai mare de 80 °C.

De asemenea, cantitatea de lectine şi alţi antinutrienţi mai poate fi redusa prin:

– înmuiere (de exemplu înmuierea boabelor de fasole cu o seară înainte de prepararea termică şi schimbarea frecventă a apei în care sunt înmuiate);

– fermentare (fermentarea permite bacteriilor să digere sau să transforme compuşii dăunători);

–  încolţire (în special în cazul cerealelor).

Pentru a citi mai multe despre beneficiile metodelor prezentate anterior puteţi consulta şi acest articol.

Nu toate lectinele sunt distruse prin aceste metode, însă în cele mai multe cazuri concentraţia scade considerabil şi alimentele devin sigure.

Deşi multe lectine sunt dăunatoare există şi lectine benefice care pot diminua riscul apariţiei unor afecţiuni.

De asemenea, organismul utilizează aceste substanţe pentru multe funcţii de baza precum moartea celulară programată, reducerea inflamaţiilor etc.

Astfel, este recomandat să consumaţi leguminoase preparate termic (căldură umedă) şi cu moderaţie cereale şi produse din cereale, preferabil înmuiate, încolţite, fermentate, astfel încât să diminuaţi efectele negative produse de lectine şi să beneficiaţi de efectele pozitive.

Citiţi mai multe despre substanţele toxice din alimente şi despre modul prin care le puteti evita aici.

Surse
nih.gov
cornell.edu
precisionnutrition.com

Print Friendly

Informațiile prezente pe această pagină, inclusiv cele din comentarii, au caracter informativ și nu înlocuiesc consultul medical de specialitate. Nu vă fundamentați acțiunea sau lipsa de acțiune doar pe baza acestora. Trebuie să consultați medicul specialist cu privire la orice problemă sau informație referitoare la sănătatea și bunăstarea dumneavoastră.

2 Comentarii

  1. Raspunde Marius 11/01/2018

    Ati spus ca atunci cand facem fasole trebuie sa inmuiem boabele cu o seara inainte si sa aruncam apa.
    As vrea sa stiu in cazul cerealelor (pe care lumea le mananca de obicei inmuiate in lapte, dar mie nu-mi place laptele si le inmoi in apa), trebuie sa arunc apa in care le inmoi? E cam aiurea. Eu pun apa peste fulgii de ovaz doar asa putin cat sa o absoarba ei dar nu sa ramana in castron. Si nu pot sa le las nici prea mult la inmuiat ca se face coca si nu mai pot sa ii mananc.

    De asemenea, imi fac un mix de tot felul de seminte: chia, floarea soarelui, dovleac, susan, plus curmale, stafide, banana… toate inmuiate 10 minute in apa. Pana acum am crezut ca mananc sanatos dar dupa ce am citit aici si pe alte site-uri despre lectine si alte toxine pe care le au semintele nici nu mai imi vine sa le mananc 🙁 Nu stiu ce sa fac…

    • Raspunde cesamancam.ro 18/01/2018

      În cazul dumneavoastră este necesar să consumați cereale cu moderație. O altă variantă ar fi fermentarea lor, dar durează mai mult. Consumați cu moderație și va fi bine.
      Referitor la mix și aici tot moderația este importantă.

      Recomandările sunt pentru obiceiurile dumneavoastră alimentare actuale, însă le puteți schimba conform indicațiilor din acest articol și alte articole dacă vreți să fiți 100% sigur că aveți o alimentație sănătoasă.

      Totuși, dacă schimbarea vă produce prea mult disconfort, ocupă prea mult timp etc. încercați să faceți ce puteți pentru că esențial este să va facă plăcere ceea ce faceți și nu să considerați prepararea mesei o corvoadă.

      Cred că sunt multe alte aspecte care pot fi rezolvate – diminuarea consumului de zahăr, produse procesate, cereale rafinate, grăsimi trans, alcool, tutun, odihnă mai multă, faceți puțină mișcare etc.

Spune-ți părerea

Abonează-te la Newsletter pentru a nu rata ultimele articole publicate pe CeSăMâncăm.ro

Introduceţi adresa de e-mail

Adresa de e-mail trebuie confirmată! Veți primi un e-mail de activare de la FeedBurner Email Subscriptions.