Lectinele din leguminoase şi cereale

0

Lectinele sunt un grup de glicoproteine ce se gasesc în cantitate mare în leguminoase (fasole, soia, linte etc.), cartofi, cereale etc.

Rolurile acestor substanţe în plantele care le conţin nu sunt cunoscute foarte bine, dar se pare că acestea au un rol important în apărarea plantelor de microorganisme şi insecte.

Aceste substanţe se pot lega de glucide, hematii şi de celulele mucoasei intestinale (reduc absorbţia nutrienţilor şi îngreunează regenerarea mucoasei).

În cadrul testelor efectuate pe animale anumite lectine din leguminoase încetinesc dezvoltarea organismului la 0.5% din dietă, iar altele pot produce chiar decesul animalelor la această concentraţie.

surse de lectineO lectină foarte periculoasă este cea din boabele de ricin, aceasta fiind utilizată în cazul bioterorismului.

Cea mai cunoscută lectină este PHA, un compus ce se găseşte în cantităţi semnificative în boabele de leguminoase (2.4-5% din masa proteică). Aceasta diminuează absorbţia lipidelor, vitaminei B12, sodiului şi clorului.

În cazul oamenilor simptomele toxicităţii PHA sunt: flatulenţă, greaţă, vărsături, diaree (apare în primele trei ore de la ingerare). Organismul îşi revine în general în primele cinci ore de la apariţia simptomelor.

De asemenea, lectinele pot produce şi un răspuns imun ceea ce conduce la apariţia iritaţiilor la nivelul pielii, durerilor articulare etc.

Aceste substanţe sunt suspectate că ar facilita apariţia diabetului, a bolii celiace şi a artritei reumatoide. De asemenea, aceste substanţe pot agrava anumite afecţiuni renale.

Cerealele integrale au o valoare nutritivă mai mare decât cele rafinate, însă conţin şi o cantitate mai mare de lectine şi alţi antinutrienţi.

O problemă mare o reprezintă cerealele şi produsele din cereale care au invadat rafturile magazinelor şi care au devenit o parte importantă dietei noastre. În timp, organismul nu mai poate face faţă asaltului şi apar efectele negative ale consumului exagerat de cereale şi produse din cereale.

Ce puteti face?
Concentraţia de lectine din leguminoase scade dramatic atunci când acestea sunt preparate termic.

Atentie! Lectinele sunt distruse de căldură umedă (fierbere, abur) şi nu de căldură uscată.

Fierberea boabelor de leguminoase pentru cel puţin 10 minute scade concentraţia de lectine de peste 200 de ori.

Pentru a distruge lectinele trebuie să preparaţi termic (căldură umedă) produsele ce le conţin la o temperatură mai mare de 80 °C.

De asemenea, cantitatea de lectine şi alţi antinutrienţi mai poate fi redusa prin:

- înmuiere (de exemplu înmuierea boabelor de fasole cu o seară înainte de prepararea termică şi schimbarea frecventă a apei în care sunt înmuiate);

- fermentare (fermentarea permite bacteriilor să digere sau să transforme compuşii dăunători);

-  încolţire (în special în cazul cerealelor).

Pentru a citi mai multe despre beneficiile metodelor prezentate anterior puteţi consulta şi acest articol.

Nu toate lectinele sunt distruse prin aceste metode, însă în cele mai multe cazuri concentraţia scade considerabil şi alimentele devin sigure.

Deşi multe lectine sunt dăunatoare există şi lectine benefice care pot diminua riscul apariţiei unor afecţiuni.

De asemenea, organismul utilizează aceste substanţe pentru multe funcţii de baza precum moartea celulară programată, reducerea inflamaţiilor etc.

Astfel, este recomandat să consumaţi leguminoase preparate termic (căldură umedă) şi cu moderaţie cereale şi produse din cereale, preferabil înmuiate, încolţite, fermentate, astfel încât să diminuaţi efectele negative produse de lectine şi să beneficiaţi de efectele pozitive.

Citiţi mai multe despre substanţele toxice din alimente şi despre modul prin care le puteti evita aici.

Surse
nih.gov
cornell.edu
precisionnutrition.com

Print Friendly
advert

Niciun comentariu

Spune-ți părerea


9 − trei =

Abonează-te la Newsletter pentru a nu rata ultimele articole publicate pe CeSăMâncăm.ro

Introduceţi adresa de e-mail

Adresa de e-mail trebuie confirmată! Veți primi un e-mail de activare de la FeedBurner Email Subscriptions.