Guarana – planta cu un conținut de cofeină de câteva ori mai mare decât cafeaua

0

Guarana (Paullinia cupana) este un arbore ce crește în  bazinul Amazonului, în special în Brazilia. Se mai numește și cacao braziliană.

Fructele sale sunt mici, roșii și cresc în ciorchini. Atunci când se coace, fructul se sparge și apare o sămânță neagră.

În scop medicinal și în alimente se utilizează semințele. Acestea se scot după ce fructul este lăsat câteva zile la fermentat, sunt uscate până ce ajung la un conținut de apă de aproximativ 9% și apoi sunt măcinate și transformate într-o pudră fină, din care uneori se obține o pastă. Din semințe se poate obține și extract de guarana.

guarana - plantă, fructe, semințeAceasta este utilizată pentru slăbit, creșterea performanței fizice, reducerea oboselii psihice și fizice, hipertensiune, diaree, febră, afecțiuni cardiace, dureri de cap etc. Mai este utilizată și  ca stimulator al sistemului nervos și afrodiziac și în prevenirea malariei și dizenteriei.

În industria alimentară este cel mai dest utilzată în băuturile energizante.

Mugurii, frunzele și rădăcinile acestei plante sunt utilizate în America Centrală și de Sud pentru omorârea și capturarea peștilor.

Efectele consumului de Guarana
Semințele de guarana conțin o cantitate foarte mare de cofeină (3.2 – 7% din greutatea uscată – în general spre pragul inferior). Ca și comparație, boabele de cafea conțin 0.8-2.4% cofeină.

Mare parte din efectele preparatelor ce o conțin sunt atribuite cofeinei. Totuși, semințele mai conțin și alți compuși care au arătat în diverse studii că au efecte benefice importante.

Acestea mai conțin și teobromină, teofilină, procianidine, catechină și epicatechină, taninuri (9.5-16%), proteine (15%), amidon (30%), acizi grași, fibre etc.

Principalul rol al produselor ce conțin guarana este de stimulator al sistemului nervos central (atribuit cofeinei – urmați linkul de mai sus).

Totuși, mai sunt și alte efecte ce merită menționate.

De exemplu, la o doza de 75 mg / kg corp s-a observat o îmbunătățire a memoriei și a vitezei de reacție (efect neatribuit cofeinei).

În cadrul studiilor pe animale s-a observat că reduce depresia la fel de bine ca medicamentul convențional imipramin (dozele au fost de 30 mg/kg pentru guarana și 20 mg/kg pentru imipramin). Acest efect nu este atribuit cofeinei.

În ceea ce privește reducerea anxietății rezultatele nu sunt concludente, anumite studii găsind beneficii, iar altele nu.

Efectele antialergice apar abia la 1 g / kg, o doză ce probabil nu poate fi utilizată în cazul oamenilor pentru că nu este practică și pentru că aduce cu ea și o cantitate foarte mare de cofeină. Același lucru este valabil și în ceea ce privește protecția testiculelor de acțiunea cadmiului.

Tot în cadrul testelor pe animale s-a observat că doze mari au efect anticancerigen, în principal prin împiedicarea răspândirii / creșterii tumorilor.

Este posibil ca semințele de guarana să trateze oboseala și depresia în cazul femeilor bolnave de cancer la sân care fac chimioterapie, însă rezultatele studiilor sunt contradictorii.

În ceea ce privește scăderea în greutate există dovezi insuficiente care să sprijine utilizarea acestui supliment în diete.

Totuși, în combinație cu yerba mate și frunze de damiana reduce pofta de mâncare cu aproximativ 18% dacă este administrată cu 15 minute înainte de masă (3 capsule de YGD). Efectul este mai puternic decât cel a 5 grame de inulină.

Se pare că acțiunea combinației de mai sus se cumulează cu ce a inulinei (dacă se administrează ambele, pofta de mâncare scade cu 27%).

Catuama, un amestec ce conține guarana, muira puama, trichilia catigua și ghimbir are proprietăți vasodilatatoare și alte câteva efecte benefice asupra sistemului cardiovascular.

În cazul celor două combinații de mai sus nu se știe dacă amestecul generează efectele sau dacă unul dintre ingrediente sau mai multe.

Guarana este și un antioxidant bun.

Efecte secundare, contraindicații și interacțiuni
Dacă este utilizată în dozele recomandate este în general sigură. Totuși, pot să apară efecte secundare precum insomnie, stări de nervozitate, hipertensiune, ritm cardiac neregulat, afecțiuni digestive minore, greață, vărsături, tremurături, delir etc. Aceste efecte pot să apară de la doze de 250-300 mg pe zi.

Produsele din guarana nu sunt recomandate în cazul femeilor însărcinate (poate produce malformații, greutate scăzută a fătului, pierderea sarcinii și naștere prematură) sau care alăptează  și nici în cazul copiilor, adolescenților și persoanelor cu afecțiuni cardiovasculare.

Persoanele care suferă de anxietate, osteoporoză, probleme legate de coagularea sângelui, diabet, afecțiuni gastrointestinale și glaucom trebuie să consulte un medic specialist înainte de a consuma produse ce conțin guarana pentru că pot agrava aceste afecțiuni.

În doze mari, în afară de efectele menționate mai sus, pot fi întâlnite și dureri de cap, anxietate, dureri la urinare, crampe abdominale, țiuit în urechi, dureri musculare.

Nu este indicat consumul de lungă durată și nici depășirea dozelor recomandate de medicul specialist.

Este posibil ca atunci când este utilizată o perioadă îndelungată să producă afecțiuni hepatice și renale grave.

Pentru că are un conținut mare de cofeină, are și multe din efectele secundare ale cafelei / cofeinei (link mai sus în text).

Este posibil ca renunțatul brusc la consumul de guarana să producă dureri de cap (din cauza cofeinei).

Limitează şi absorbţia fierului cu 24-73% şi de aceea nu trebuie consumată înainte / după masă sau înainte / după consumul de suplimente alimentare.

Guarana interacționează puternic cu amfetamina, cocaina și efedrina și nu trebuie consumate în același timp. Când zic consumat mă gândesc la consumul legal nu la ce vă trece vouă prin cap acum :).

Interacționează cu foarte multe medicamente / substanțe și astfel, dacă urmați un tratament sau consumați suplimente nutritive este necesar să vorbiți cu un medic specialist înainte de a consuma produse ce o conțin.

Concluzii
Chiar dacă există câteva dovezi care să susțină utilizarea suplimentelor cu guarana, acestea au fost în general obținute în cadrul stuiilor pe animale și nu se știe dacă în cazul oamenilor efectele se mențin.

Astfel, ar fi bine să evitați sau să consumați cu moderație preparate ce conțin guarana pentru că momentan efectele secundare / riscurile depășesc beneficiile în foarte multe cazuri. Trebuie utilizată doar acolo unde beneficiile depășesc efectele secundare / riscurile și doar dacă nu există o soluție mai sigură.

Efectele care au sudii mai solide în spate sunt cele referitoare la efectele cofeinei din guarana.

Totuși, pentru a beneficia de aceste efecte este mult mai simplu, ieftin și sigur să consumați cafea sau ceai verde (cu moderație) și nu guarana.

Surse
drugs.com
webmd.com
examine.com
ema.europa.eu
biomedcentral.com
academicjournals.org

Print Friendly
advert

Niciun comentariu

Spune-ți părerea

Cod antispam *

Abonează-te la Newsletter pentru a nu rata ultimele articole publicate pe CeSăMâncăm.ro

Introduceţi adresa de e-mail

Adresa de e-mail trebuie confirmată! Veți primi un e-mail de activare de la FeedBurner Email Subscriptions.