Chlorella – utilizări, efecte

0

Chlorella este o algă unicelulară ce se dezvoltă în apă dulce. Aceasta este utillizată pentru producerea de suplimente alimentare, dar și ca sursă de fier și vitamina B12 biodisponibilă pentru vegani și vegetarieni. Aceasta este una din puținele tipuri de alge ce conțin B12 biodisponibilă.

Cele mai utilizate pentru obínerea de suplimente alimentare sunt chlorella vulgaris și chlorella pyrenoidos.

Mare parte din suplimentele alimentare ce conțin chlorella sunt produse în Japonia și Taiwan. Se găsește sub formă de tablete sau extract lichid. Extractul lichid conține aminoacizi, proteine, vitamine, glucide și acizi nucleici.

alga chorellaConcentrația de substanțe nutritive variază foarte mult de la un produs la altul și uneori de la o recoltă la alta. Astfel, trebuie să alegeți producători renumiți ce pot produce suplimente de calitate și stabile din punct de vedere al compoziției.

Efectele benefice ale utilizării suplimentelor cu chlorella
Această algă este o sursă foarte bună de nutrienți precum aminoacizi, grăsimi, glucide, clorofilă, vitamine, minerale și alți micronutrienți importanți, efectele sale benefice fiind rezultatul efectelor acestor nutrienți.

Preparatul deshidratat (100% alge) conține în general aproximativ 54 de grame proteine, 23 de grame glucide și 9 grame lipide la 100 de grame de produs.

Chlorella mai conține și alți compuși importanți precum clorofilă, vitamina B12, vitamina A, vitamina K, zinc, fier, magneziu, fosfor, calciu etc.

În cazul femeilor însărcinate a fost demonstrat că un consum de 6 grame pe zi a condus la creșterea semnificativă (peste 5%) a nivelului hemoglobinei, hematocritului și numărului de celule roșii. Acest efect este foarte important dacă avem în vedere că 15-18% din femeile însărcinate suferă de anemie.

Se pare că în cazul femeilor însărcinate administrarea a 6 grame de chlorella pe zi este asociată cu o diminuare semnificativă a umflării picioarelor (doar 9.4% dintre persoanele care au utilizat-o au avut o astfel de afectiune, față de 44.7% în cazul femeilor care nu au utilizat un astfel de supliment). Acest efect a fost observat doar în trimestrul 3 de sarcină. Au fost observate diferențe și în trimestrul 2 insă mult mai mici.

În cadrul studiului efectuat pe femei însărcinate au participat femei ce erau în săptămânile 12-18 și a continuat până la naștere.

Au existat și studii care au analizat dacă are efecte asupra tensiunii arteriale, însă până în prezent rezultatele au arătat că aceasta are efecte modeste asupra tensiunii, nesemnificative din punct de vedere statistic.

Un alt studiu a arătat ca un extract în apă fierbinte de Chlorella pyrenoidosa a ajutat femeile aflate la menopauză să țină sub control nivelul de colesterol și trigliceride și greutatea corporală.

De asemenea, consumul a 10 grame pe zi, timp de două luni, a condus la reducerea durerii în cazul pacienților ce sufereau de fibromialgie cu aproximativ 22%. Aproximativ 12% din pacienți au avut o reducere a durerii cu 50%.

În ceea ce privește pierderea în greutate, chlorella are efecte destul de mici ce dispar după încetarea consumului. Astfel, se pare că nu este eficientă ca adjuvant în cadrul dietelor pentru slăbit.

Se pare că în cazul tumorilor cerebrale (gliom) tabletele de chlorela, împreună cu extractul lichid, ajută pacienții să tolereze mai bine chimioterapia și tratamentele cu radiații. Aceasta nu are efect asupra dezvoltării tumorilor și nici asupra ratei de supraviețuire.

Chlorella mai are și următoarele efecte: antiinflamator, antioxidant, intensifică activitatea sistemului imunitar, poate juca un rol important în protejarea organismului de infecții la nivelul tractului respirator, protejează rinichii.

Nu se cunoaște încă doza optimă, însă dozele utilizate în cadrul studiilor se încadrează în intervalul de 6-10 grame pe zi.

Este recomandat să începeți cu o doză mică  de chlorella pe care să o creșteți treptat pentru a permite organismului să se adapteze, reducând asfel riscul de apariție a efectelor secundare de mai jos sau intensitatea acestora.

Efecte adverse, contraindicații și interacțiuni
Suplimentele ce conțin chlorella sunt în general sigure dacă sunt consumate pentru o perioadă mai scurtă de două luni.

Cele mai des întâlnite efecte adverse ale consumului de Chlorella sunt diaree, greață, balonare, crampe abdominale. Aceste efecte sunt în general mai puternice în prima săptămână.

Totuși aceasta poate produce în anumite cazuri reacții alergice severe (în special probleme respiratorii periculoase).

De asemenea, aceasta poate sensibiliza pielea la efectele radiațiilor UV.

Această algă este foarte eficientă atunci când vine vorba de absorbirea metalelor grele din mediu. Astfel, este foarte important să cumpărați suplimente de calitate superioară pentru a evita situațiile care acestea sunt pline de metale grele. De asemenea, este posibil ca produsele ce o conțin să fie contaminate cu toxine puternice.

Chiar dacă au fost efectuate studii pe femei însărcinate și nu au fost raportate efecte negative asupra acestora sau asupra bebelușilor, această algă nu a fost suficient cercetată pentru a putea spune că este sigură în cazul femeilor însărcinate sau care alăptează.

Chlorella nu este recomandată persoanelor cu sensibilitate la iod, alergice la mucegaiuri sau cu sitem imunitar slab.

De asemenea, în cazul persoanelor cu boli autoimune precum scleroză multiplă, lupus, artrită reumatoidă etc. sau care urmează un tratament cu medicamente imunosupresoare aceste suplimente pot intensifica activitatea sistemului imunitar și astfel pot agrava simptomele acestor afecțiuni respectiv diminua efectul medicamentelor.

Chlorella conține o cantitate mare de vitamina K și astfel diminuează efectele medicamentelor pentru subțierea sângelui. Este posibil să fie nevoie să schimbați dozele medicamentelor anticoagulante.

Noi nu sprijinim utilizarea de suplimente alimentare în cazul persoanelor sănătoase și cu un stil de viață sănătos, însă dacă doriți să utilizați astfel de suplimente vă rugăm să consultați un medic specialist și să alegeți suplimente de calitate.

Pentru a face o alegere bună în ceea ce privește suplimentele alimentare vă invităm să citiți și cele două articole  prezente aici și aici.

Surse
webmd.com
examine.com

Print Friendly
advert

Niciun comentariu

Spune-ți părerea

Cod antispam *

Abonează-te la Newsletter pentru a nu rata ultimele articole publicate pe CeSăMâncăm.ro

Introduceţi adresa de e-mail

Adresa de e-mail trebuie confirmată! Veți primi un e-mail de activare de la FeedBurner Email Subscriptions.

and last modified on March 7th, 2017 at 10:41,