Acai – fructe, suc și ulei – superaliment sau marketing „inteligent”?

0

Acai (Euterpe oleracea Mart.) este o plantă exotică (palmier) originară din America Centrală și de SUD.  Fructele acestei plante sunt utilizate în mod tradițional ca medicament și ca aliment.

Fructele de acai seamănă la gust cu afinele, însă sunt și puțin amărui precum ciocolata neagră. Acestea pot fi consumate proaspete, sub formă de suc, pudră, piure etc. Din acestea se poate obține și ulei.

Sub formă de fructe proaspete se găsesc în general doar în zona Amazonului pentru că fructele de acai sunt foarte perisabile. În alte regiuni ale globului se găsesc sub formă de produse procesate.

fructe de acaiÎn industrie sunt folosite ca și colorant natural, în lichioruri, înghețată, jeleuri, suplimente alimentare, produse cosmetice, creme, șampon, balsam etc.

Uleiul poate fi consumat, însă  este cel mai des utilizat în produse cosmetice datorită conținutului ridicat de antioxidanți.

În ultimii ani fructele de acai au fost promovate intens, în special în SUA, ca fiind un aliment minune ce tratează artrita, disfuncția erectilă, scade colesterolul, scade greutatea corporală etc.

Deși acestea au fost promovate ca superaliment (un aliment cu proprietăți deosebite), nu există foarte multe dovezi științifice care să susțină acest lucru. Mai jos puteți găsi mai multe informații referitoare la efectele acestui fruct și la statutul sau de superaliment.

Efecte consumului de produse obținute din fructele de acai
Aceste fructe se evidențiază prin conținutul caloric ridicat de peste 250 de calorii / 100 de grame, pudra de acai ajungând la peste 500 de calorii / 100 de grame. Principala sursă de calorii este reprezentată de lipide nesaturate.

Acestea conțin și o cantitate importantă de proteine, vitamine și  minerale (în special vitamina A, calciu și fier) și antioxidanți (polifenoli – antocianine, proantocianidine și alte flavonoide).

Fructele de acai se remarcă și prin conținutul mare de fibre, 50 de grame de pudră putând asigura necesarul zilnic de fibre al unui adult.

Cel mai intens promovat efect al fructelor și sucului de acai este scăderea în greutate. Momentan nu există dovezi științifice solide care să arate că produsele din acai conduc la scăderea în greutate.

Totuși, având în vedere că aceste produse au un conținut mare de fibre și de antioxidanți este posibil să contribuie modest la scăderea în greutate. Nu știu însă dacă fibrele și antioxidanții compensează cantitatea mare de calorii / 100 de grame.

Oricum, concluzia pe acest subiect este că nu are sens să consumați produse din acai pentru a pierde în greutate, acestea putând avea un efect minor (dacă au unul). Cel mai bine este să vă concentrați pe alimentație variată și echilibrată, exerciții fizice moderate și odihnă.

De ce ai arunca pe geam peste 100 RON, uneori chiar și 160, pe 1 litru de suc care de multe ori nici nu are 100% suc de acai?! Există alternative mai ieftine și mai sănătoase pe piața din România.

Deși acaiul conține mai mulți antioxidanți decât anumite fructe de pădure, nu le depășește pe toate. În plus, faptul că poate fi consumat în România doar sub formă de suc – reduce considerabil cantitatea de nutrienți, consumul de fructe de pădure autohtone sau de suc proaspăt de fructe de pădure putând depăși lejer cantitatea de antioxidanți din sucul de acai.

De asemenea, consumul mai multor tipuri de fructe de pădure / suc din mai multe tipuri de fructe de pădure va avea întotdeauna efecte benefice mai mari decât consumul unui singur tip de suc care călătorește tocmai din Brazilia.

Chiar dacă acest fruct nu produce minuni, există câteva dovezi că are și efecte benefice. Cele mai multe dovezi se referă la reducerea modestă a colesterolului, tensiunii arteriale și a riscului de diabet în cazul persoanelor supraponderale, protejarea organismului de efectele radicalilor liberi și implicit scăderea risului de apariție a bolilor produse de aceștia și protecție suplimentară contra afecțiunilor cardiovasculare datorită acizilor grași omega 3 și omega 6 pe care îi conține.

În testele efectuate pe animale pulpa de fructe de acai a redus capacitatea celulelor canceroase de a se multiplica și de a produce noi tumori (sunt necesare studii suplimentare).

Efectele secundare ale consumului de produse obținute din fructe de acai
Fructele sunt în general sigure. La fel și sucul. Totuși, pentru că nu există suficiente informații este indicat ca femeile însărcinate și cele care alăptează să evite aceste produse.

Sucul proaspăt de acai a fost legat de producerea bolii Chagas, o afecțiune produsă de un parazit tropical.

Au fost raportate și reacții alergice.

Suplimentele sunt în general mai concentrate decât fructele și astfel este indicat să consultați un medic specialist înainte de a le consuma.

La doze mari fructele de acai pot afecta rezultatele testelor de imagistică prin rezonanță magnetică și astfel este indicat să menționați acest aspect atunci când doriți să faceți un asemenea test.

Concluzii
Aceste fructe conțin o cantitate mare de antioxidanți și alți nutrienți importanți, însă nu au proprietăți magice, supranaturale. Nu este necesar să mergeți până în Brazilia sau să cumpărați sucul supraevaluat pentru a avea parte de acești nutrienți.

Un simplu drum până la piață sau supermarket vă va demonstra acest lucru. Pentru a beneficia de antioxidanți și alți nutrienți esențiali puteți cumpăra fructe de pădure, cireșe, vișine, rodii, broccoli, spanac, căpșuni, legume, diverse condimente etc. Veți ieși și mult mai bine din punct de vedere financiar.

În cazul superalimentelor problema este faptul că te fac să te simți special, invincibil, nemuritor, iar fructele și legumele normale par plictisitoare, destinate muritorilor de rând.

Pe dorința noastră de a fi speciali se bazează și comercianții, cel puțin atunci când stabilesc prețul.

În plus, anumite sucuri de acai probabil au fost considerate prea sănătoase de către producători și astfel s-au gândit să mai arunce și 4-5 e-uri în ele să le mai taie din sănătate, pe  principiul – ce este mult strică :)). Să nu cumva să muriți de la atâta sănătate.

Un lucru amuzant este și faptul că pentru a te face să crezi că acest suc este unul foarte concentrat, puternic, eficient etc., chiar un medicament, producătorii / comercianții recomandă doze de 30-60 ml pe zi că dacă bei mai mult bubui de sănatate :)).  Dacă mănânci cinci căpșuni ieși pe plus la antioxidanți comparativ cu 20 de ml de suc de acai. Cred că și câteva afine te scot din belea :)).

Nu mai cădeți în plasa lor atât de ușor. Căutați alternative. Veți vedea că de cele mai multe ori veți găsi produse mai sănătoase și mai ieftine chiar în piața locală. În acest caz puteți beneficia de aproape toți nutrienții din fructele de acai prin consumul de fructe de pădure.

Surse
nih.gov
plos.org
fasebj.org
healthline.com
mayoclinic.org
sciencedirect.com

Print Friendly

Informațiile prezente pe această pagină, inclusiv cele din comentarii, au caracter informativ și nu înlocuiesc consultul medical de specialitate. Nu vă fundamentați acțiunea sau lipsa de acțiune doar pe baza acestora. Trebuie să consultați medicul specialist cu privire la orice problemă sau informație referitoare la sănătatea și bunăstarea dumneavoastră.

Niciun comentariu

Spune-ți părerea

Abonează-te la Newsletter pentru a nu rata ultimele articole publicate pe CeSăMâncăm.ro

Introduceţi adresa de e-mail

Adresa de e-mail trebuie confirmată! Veți primi un e-mail de activare de la FeedBurner Email Subscriptions.